Nieuws over oude auto's

Veilige Opel viert veertigste verjaardag

Het was 1974 toen Opel op de International Technical Conference in Londen zijn OSV40 voorstelde. Dit Opel Safety Vehicle was een onderzoeksvoertuig op basis van een Kadett C waarmee de technici van General Motors verschillende veiligheidstechnieken onderzochten. Doelstelling was om een auto te bouwen die zo veilig mogelijk was voor de inzittenden en niet meer dan duizend kilo zou wegen. De auto moest bestand zijn tegen frontale aanrijdingen tot 40 mijl per uur.

Verschillende technieken in deze OSV40 vonden we later terug in productieauto’s van Opel en andere merken. Zo had de OSV een voorruit die verlijmd was om de carrosserie meer stevigheid te geven. In de carrosserie werd veel polyurethaanschuim verwerkt om aanrijdingen te absorberen en in het interieur gaven de stoelen extra zijdelingse steun, om te voorkomen dat inzittenden tegen elkaar zouden worden gesmakt bij een aanrijding.

Opel was natuurlijk niet de enige autofabrikant die zo druk was met de ontwikkeling van veiligheidsvoorzieningen. Algemeen waren de jaren ’70 de periode dat de belangrijke veiligheidsvoorzieningen hun doorbraak beleefden. Zaken als gescheiden remcircuits, verplichte veiligheidsgordels, kooiconstructies en kreukelzones verschenen in deze periode allemaal op de auto’s voor het grote publiek.
Op Youtube vonden we dit filmpje, een leuk overzicht van allerlei veiligheidstests uit de jaren ’70. Op 2:24 vind je de Opel OSV40.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *