Nieuws over oude auto's

Vanaf 50 jaar oud vrijgesteld van APK

De APK voor benzineauto’s moet voortaan jaarlijks worden uitgevoerd wanneer ze 160.000 kilometer op de teller hebben staan. Vanaf 30 jaar oud blijft de APK weer tweejaarlijks. Alle voertuigen vanaf 50 jaar oud worden vrijgesteld van APK.

Dat heeft minister Schultz van I&M vandaag besloten. Hiermee neemt de minister de door RDW, in overleg met maatschappelijke organisaties aangepaste Europese APK-richtlijn 2014/45/EU over. In het overleg met RDW had FEHAC voorgesteld om de vrijstelling van APK voor klassieke voertuigen niet meer te koppelen aan een vaste datum van het bouwjaar, namelijk 1 januari 1960, maar om hier een glijdende schaal te hanteren van 50 jaar. Dat voorstel is nu door de minister overgenomen. De tweejaarlijkse APK-plicht voor auto’s die ouder dan 30 zijn, blijft zoals die is.

Kilometerstand
De nieuwe APK-regels gaan gelden vanaf mei 2018. De grootste verandering is voor benzineauto’s van 8 jaar en ouder. Het keuringsregime voor benzineauto’s van 2005 en jonger was 4-2-2-1, dus de eerste keuring na 4 jaar, daarna steeds elke twee jaar. Vanaf hun achtste jaar moesten ze jaarlijks worden gekeurd. Met name BOVAG heeft zich er hard voor gemaakt om de APK te intensiveren naarmate auto’s meer kilometers gelopen hebben. Volgens BOVAG neemt dan namelijk het aantal mankementen aan auto’s sterk toe. Voor het eerst speelt nu de kilometerstand een rol bij het APK-regime, benzineauto’s die de kilometerstand van 160.000 bereiken, moeten voortaan jaarlijks worden gekeurd.

21 reacties op “Vanaf 50 jaar oud vrijgesteld van APK

Avatar image
Peter van Deukeren on 06/06/2015 09:01

Goed om te lezen dat de Fehac weer wat succesjes boekt. Persoonlijk ben ik echter van mening dat een apk ook voor auto’s ouder dan 50 jaar juist wel enige toegevoegde waarde had al was het omdat ook andere ogen je oldtimer konden beoordelen. Nu zullen veel van deze rijders zelf wel technisch vaardig zijn om bijvoorbeeld een remslang op haarscheurtjes te beoordelen, maar toch.

Avatar image
bart on 06/06/2015 10:29

Ik ben er niet zo bang voor.
mensen met een auto van 50jaar zijn merendeels erg zuinig op het gene wat ze hebben.

mvg bart

Avatar image
Dion on 06/06/2015 15:50

op zich geen gek idee om de km stand mee te laten wegen in wel of niet apk, maar dan moeten ze het ook doen voor diesel en LPG. dat alleen de km stand er toe doet en niet de brandstof, dat een beetje diesel meestal al na 3 jaar die 160 K bereikt heeft maakt niet uit.

nu denk ik wel dat als iemand een oldtimer heeft jonger dan 50 jaar maar wel meer dan 160 K op de klok , die worden in de regel wel aardig goed onderhouden,, mensen hebben soms oldtimers die erg praktisch zijn in hun courante periode best snel een hoge km stand, neem veel porsche 944 de meeste zitten wel tegen de 200 K, dat in 30 a 35 jaar maakt dat ze ook geen enorme afstanden per jaar gemiddeld hebben gedaan, en daar hebben ze niks voor…

Avatar image
Wiper on 06/06/2015 22:36

Oldtimer eigenaren mogen dan wel zuinig zijn op hun voertuig, maar ze hebben niet altijd kennis van zaken, en zijn niet altijd technisch onderlegd.
De technische staat van hun oldtimer is er soms dan ook naar.
Met meer dan veertig jaar ervaring in oldtimers pleit ik voor minimaal om de vijf jaar een APK van auto’s ouder dan veertig jaar.

Avatar image
Roland uit Breda on 10/08/2016 15:16

Wiper heeft hier wel een puntje. Ik heb zelf een oud beestje uit 1948 dat overal vrijgesteld van is, maar ergens vind ik het ook erg vreemd dat je met dat apparaat zo maar de weg op kan zonder dat iemand vaststelt of hij wel technisch in orde is.
Nou zal de verzekering en de ordehandhaver wel piepen en zul jij denk ik wel een hoop gezeik en ongewenste kosten (van de tegenpartij, voertuig en persoonlijk letsel….) over je heen krijgen als bij een ongeval blijkt dat jouw voertuig niet in orde was (achteraf vastgestelde gebreken aan rem- of stuursysteem bijvoorbeeld). Onderschat de gevolgen niet zou ik zeggen, de kleine lettertjes in de oldtimer-polis zullen een en ander echt wel verwoorden op dit gebied.
Okee, het meerendeel van de oldtimerliefhebbers zorgt wel dat problemen gaandeweg opgelost worden, maar diegenen die het puur om de nostalgie te doen is en van de techniek helemaal niks weten, laat staan kunnen controleren, die kunnen zonder het te weten gevaarlijk en (financieel) risico-vol bezig zijn.
Nee, ik biedt geen weerstand als mijn oldtimer om de paar jaar voor een paar tientjes nagelopen wordt.

Avatar image
Willem van galen on 07/06/2015 20:37

Hoe gaat het met de apk van vrachtwagens vervalt die ook op 50 jarige leeftyd

Avatar image
Hans Geertman on 08/06/2015 19:32

Gaat in mei 2018 ???, hebben ze daar in Den Haag 3 jaar voor nodig??
Het vervallen van de houdersschapbelastingvrijstelling ( leuk scrabblewoord) voor oldtimers was sneller geregeld

Avatar image
jp van de plasse on 08/06/2015 22:22

nou ik heb als apk keurmeester nog wel een 50 tal 30+ auto,s per jaar voor de apk en daar mankeerd toch nog wel eens wat aan.ook als je niet veel rijdt gaan remcilinders enz gewoon vastzitten.

Avatar image
Spookeend on 08/06/2015 23:19

Ik ben voor een apk zo nu en dan hoor, ik onderhoud ook mijn eigen eend en nog een Meharie maar ik kan ook iets missen, dus een “onafhankelijk” 3e oog is welkom voor mijn, en andermans, veiligheid!

Ik mis nu wel weer wat er gaat gebeuren met auto’s die weer tegen de “grens” aan zitten? Nu valt de Meharie volgend jaar buiten de APK, over 3 jaar dus er weer in voor 1 keer…

En hoe gaan ze eigenlijk die 160.000 km regelen? veel oldtimers (die van ons tenminsten) lopen maar tot 99.999 KM en gaan dan vrolijk op 00.000 verder. Valt mijn eend opeens zomaar uit de pas (NAP = LOL) over 2 jaar? Teller staat nu op 0…., net over de 2 ton dus….

Avatar image
Wim Noorman on 09/06/2015 00:23

Ik ben er blij mee, de verplichting om iedere twee jaar een APK te houden, weerhield me niet er ieder jaar even mee naar mijn vertrouwde garage te rijden om er met vreemde ogen naar te laten kijken. Het valt me altijd weer op dat een expert andere dingen ziet dan de liefhebber (die soms liever dingen negeert). En dat geeft me dan een goed gevoel. De komende jaren wordt een deel 50+, net als ikzelf.

Avatar image
Martin on 09/06/2015 02:14

jammer dat de minister alleen deze europese regel overneemt en iet ook de 30 jaar regel voor oldtimer!!!
Is het weer een financiele qwestie? Ik bedoel de bovag, die van de garagehouders wil meer klanten dus dat komt goed uit dat zij zich hier hard voor maken. Er staat weinig in de kranten dat er een file is door een auto met gebreken. Vaak zijn het de buitenlanse vrachtwagens die stil stan langs de weg. Ook zij hebben een plicht voor degelijk materiaal maar houden zich daar niet aan!!!! Er zijn zelfs rijders met meerdere kenteken platen om de rijtijdenwet te omzeilen. De hele apk is een wasse neus en alleen maar een melkkoe voor overheid en andere belmghebbende!!!

Avatar image
marcel willemsen on 09/06/2015 10:52

wanneer gaat dat van 50jaar geen apk meer in?

Avatar image
Wim Janzen on 10/06/2015 16:32

Slecht besluit en erg onveilig. Uit ervaring weet ik dat er juist veel mankeert aan de auto’s uit de jaren 60 en 70. Worden gebruikt als gewone auto, rally’s mee gereden. Zonder APK plicht komt de veiligheid in het geding, er wordt niet meer naar de wagens gekeken, banden die er 25 jaar op blijven zitten, ophangrubbers en stuurkogels die uit elkaar vallen. Zeer slecht besluit van de minister en slechte zet van de Fehac.

Avatar image
rudolf bar on 18/08/2016 04:24

wt een ontzin , banden dei 25 jaar erop zitten, nou die zijn al lang afgekeurd bijde laaste keuring of stuurkogels, remmen, uitlaten , en zo kan je wel een heel lijstje opsommen, en de mensen die een rally rijden zullen echt zelf flink aan de bak gaan om te zorgen dat hun auto in een rally het goed blijft doen, en apk keuring is toch ook waarlijk ontzin, een accu die niet vast zit is al een afkeur, veiligheidgordels die verstelen zijn , auto is afgekeurd, speling om kogels, afgekeurt, maar de meesten die in een oudere auto rijden en goedkoop in een verzekering kunnen geraken mogen niet meer rijden dan 7500 km per jaar, staan in het algemeen in een droge ruimte, en rijden minder hard, dan de tegenwoordige autos’met hun veels te hoge pk’s, wat moet je nu in nederland met 200 pk motoeren? waar maximaal 130 km gereden mag worden op sommige stukken, dan liever een oldtimer die heel vaak vele malen rustiger wordt bereden, als zo”n oldtimer de 110 km rijdt is dat hard genoeg, harder rijden is totale ontzin, en oldtimer mensen die gaan niet bespraren op banden zeg, velen leggen ook zelf nieuwe remleidingen aan, wat niet meer kost dan wat koperen leidingen, wat maximaal 35 euro kost, o ja hoor, de oldtimer bedrijven hebben kan en klaar die remleidingen liggen, met alle bochten en wartels eraan, maar is ook een luxe gedoe, zelf een bochtje of bochtjes maken is juist het leuke om zelf een remleiding aan te leggen, leer je heel wat van, een rembekrachtiger die doorslaat, is ook geen probleem, je kan vaak de meeste rembekrachters van willekeur elke auto in elke oldtimer inbouwen, het hoef niet altijd merkgebonden te zijn, zo velen wel eens denken,en wat u vergeet te vermleden is dat mensne die i nzo’n oldtimer ouder dan 50 jaar daarnaast een andere auto moeten bezitten om met hun oldtimer in aanmerking te komen voor een lage verzekeringspremie, en de klad is er meer ingekomen inzake de mercedessen die op diesel rondrijden en als oldtimer dagelijks gebruikt worden, daar is toen in principe het heel oldtimer misbruik naar voren gekomen, en zo u weet mogen dat soort diesels zelfs niet meer een stad binnen rijden, nou dan vergaat de lol heel snel om nog een diesel oldtimer te rijden als je buiten een bepaalde grens zo’n auto moet laten staan, en verder moet met openbaar vervoer.
dus een beetje kritisch iets aangeven of aangven dat het juist wel nodig zou zijn om juist de auto’s uit de jaren 60 en 70 af te schilderen als auto oud off date, en dus een gevaar op de weg, nou dan kan ik slechts zeggen u ziet het veels te somber in, als u nu hard kon maken dat auto’s ouder dan 50 jaar, vaker betrokken zijn bij ongevallen, zal dat anders zijn, maar ook dat benoemd u niet, de meeste ongevallen gebeuren bijna altijd met redelijk nieuwe auto’s met een veel te hoog aantal pk’s, die totaal overbodig te noemen is, of denk u elke seconde eerder thuis is het beste of zo? en als je dan een ongeluk daarmee veroorzaakt dorodat je die seconde eerder thuis wil zijn, dan ben je vreemd bezig, ben je meer dan een dag kwijt omdat je een ongeval heb verooorzaakt, ik zie namelijk bijna nooit een oldtimer die betrokken is geraakt bij het veroorzaken van ongevallen, enb de oorzaak ligt gewoon in het feit, dat de mensen die met hun oldtimer rondrijden meestal nooit echt hard rijden, en die wetn echt wel de mogelijheden om ook daarmee rond te rijden, of bedoelt u trabants? die toen de muur gesloopt werden bij bosjes langs de duiste autobanen stonden? want die auto’s konden vaak die afstanden niet afleggen met hun zwakkere motoren, en bedrijven zagen er wist in, om zo langs de duitse autobanen te rijden juist om zo die trabant naar nederland te krijgen voor een habbekrats.
U dient u verhaal veel meer te nuanceren, dan slechts onzinnige zaken te bedenken inzake banden die 25 jaar mischien onder een auto zitten, dat noem ik dus de grootste kolder om daarmee aan te geven dat auto’s uit de jaren 60 en 70 tig juist wel gekeurd dient te worden, en stuurkogels of rubbers, ik kan u verzkeren dat het als dat zodanigi s versleten er niet mee te rijden valt met zo’n oldtimer, want de nieuwe regel gaat pas in in het jaar mei 2018, en niet eerderen tot die tijd worden al die auto’s nog om de 2 jaar gekeurt, wat er daarna gebeurt dat is niet aan mij, of aan u, dat is weer wachten tot deze vreemde regering weer eens nieuwe plannen gaan bedenken, waarschijnlijk komen ze dan met milieu eisen van dit soort auto’s die daar niet aan voldoen, ze vergeten dat volkswagen diesel auto meer schade aan het milieu toebrengt, dan die paar oldtimers van 50 jaar en ouder.

100 scooters zijn vervuilender dan alle oldtimers die er in nederland rondrijden , en dat is een feit.

Avatar image
Peter on 01/09/2015 15:10

Een APK Keuring op zijn tijd kan natuurlijk nooit kwaad. Nu is het vaak zo dat mensen die een auto ouder dan 50 jaar in bezit hebben vaak erg veel verstand hebben van de auto’s en ze dan ook goed kunnen onderhouden. Aan de andere kant kan een extra set ogen natuurlijk nooit kwaad als het om de veiligheid gaat, want dat is natuurlijk het allerbelangrijkst in het verkeer.

Avatar image
Hans on 19/09/2015 18:13

Ik vind dit een heel raar besluit.
Als de auto heel oud is controleren we niet meer op veiligheid!
Zelf heb ik een 52 jaar oude Engelse auto en daar ie ieder jaar wel wat mee.

Avatar image
Harrie on 10/10/2015 00:50

Dat vind ik een hele goede zaak!! Vaak wordt er met een echte oldtimers maar heel weinig gereden. Ikzelf moet mijn best doen om 2000 km per jaar te halen. Dan is het ook onzin om om de 2 jaar te keuren. Dat wil echter niet zeggen dat er dan geen onderhoud meer gepleegd hoeft te worden. En als je er geen verstand van hebt, laat het dan door een specialist doen. Die zijn er genoeg. De laatste keer dreigde mijn oldtimer afgekeurd te worden om dat het linker achterlicht iets ander rood uitstraalde dan rechts. Ik vraag mij af wat dat met veiligheid te maken heeft.!!! Maar als je licht niet werkt, is dat natuurlijk een andere zaak. Dus repareren.

Avatar image
Jann on 21/10/2015 16:23

Het laten vervallen van APK voor auto’s ouder dan vijftig is prima.
Dan krijg je ook geen gedoe met afgekeurde wiellagers C4 omdat ze speling hebben.
Die lagers MOETEN namelijk speling hebben. Zelfs voelbare speling, volgens fabrieksvoorschrift.
Nu moet je verkeerde lagers monteren om de auto door de keuring te krijgen, die vervolgens stuk draaien!
Zo ook afgekeurde achterlichtkapjes, die aan de bovenzijde iets bleker zijn, er zit daar helemaal geen lamp, dus kan daar ook niets doorschijnen….
Blij dat we van die APK flauwekul af zijn.
Als er iets mis is, weten we de garage heus wel te vinden, daar hebben we APK geldklopperij niet voor nodig.

Avatar image
s. jissink on 06/07/2016 20:10

Mensen, je kunt je auto wel laten keuren maar het is geen plicht meer wanneer deze nieuwe regeling ingaat.

Avatar image
philip on 04/09/2016 01:46

ik ben van mening dat de mensen met een oldtimer van 50+ jaar geen belasting profiteurs zijn ,hem niet dagelijks gebruiken en daarnaast ook echt wel zorg dragen voor een technisch in goede staat verkerend voertuig ,wat ik hier vooral lees is dat een hoop mensen uit jalousie of rancune stellen dat deze auto’s tot in de eeuwigheid APK gekeurd moeten blijven worden

maar vaak brengt een APK keuring evenals een RDW kenteken keuring meer schade toe aan een oldtimer van 50 jaar en ouder
en geloof me ik ben zelf in het bezit van een aantal klassiekers en ik heb ze vooral meer voor de heb of om nostalgische redenen …dus ze komen amper buiten ,en voordat ze hun benen strekken worden ze nagelopen !!
drooogte scheurtjes in een band betekend voor mij direct vervangen !! en in de remslangen kan dat zowiezo niet omdat deze al van stahlflex zijn met nylon binnen leiding ,verder alle remleidingen nieuw etc etc etc en dan nog word dat regelmatig door mij zelf gecontroleerd
zelf ben ik lang keurmeester geweest ,dus daar hoeven we het niet over te hebben ,en alle mensen om mij heen die zelf een oldtimer hebben en of niet de kennis hebben of het niet vertrouwen en een 3e oog willen kunnen op mij rekenen > oldtimerbezitters verbroederen !! en zorgen voor elkaar > daarom vind ik die stelling van 50 jaar en ouder VRIJ helemaal ok

je hebt er niets aan om in een onveilig voertuig de straat op te gaan ,vanwege je eigen veiligheid ,die van de overige inzittenden en de mede weggebruikers > zo’n oldtimer is in 99% vd gevallen niet of nauwelijks vervangbaar en daarnaast kunnen er bij nwe auto’s of auto’s die dezelfde dag na hun APK ook mankementen voordoen die niet te voorspellen of te zien waren ,dus nogmaals gewoon vrijstellen die auto’s van 50 jaar

en dan zijn er ook nog de sjoemel stations waar veel auto’s een APK “kopen” dus hoe veilig maakt dat de moderne auto’s met zo’n APK bewijsje dan ?!!

Avatar image
FvL on 15/12/2016 22:11

Discussie gesloten.
FvL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Oudjes kopen massaal campers

Er rijden in ons land nu 88.600 campers rond. Dat waren er vijf jaar geleden, in 2009, nog maar 60.000. BOVAG verwacht dat we dit jaar de 90.000 stuks halen en in 2016 de 100.000. ’t Komt allemaal omdat senioren die geld over hebben, massaal [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: