Nieuws over oude auto's

Uniek! Maar wat is ‘t?

BMW Hurrican 1964 1 - Foto OldconceptcarscomHet Zwitserse veilinghuis waar deze auto binnenkort onder de hamer gaat, omschrijft hem als een prototype. Maar dat is het eigenlijk niet. Technisch is het een BMW. Als bouwjaar wordt 1964 genoemd, maar ook 1965 en 1975. Nee, hij is niet van kunststof maar van staal en aluminium gemaakt. De knipperlichten voor zijn van een Jaguar XJ6 series I, de radiateur is van een NSU Ro80, achterlichten komen van de Fiat 850 Bertone cabriolet en de voorruit is van een Ferrari 250 LM. Hij heeft jaren in opslag gestaan is daar af en toe uitgekomen om een Concours d’Elegance te winnen. Er is veel over deze auto geschreven maar hij heeft nauwelijks gereden.

Afstudeerproject
Voor menigeen zal dit een zoekplaatje zijn. Wat is het? Een Ford met Ghia-carrosserie? Een experimentele Lotus? Een bouwpakket op VW-basis? Nee. Het is een… BMW. Deze Hurrican (zonder e) is in 1965 begonnen als afstudeerproject aan de PfƤlzische Meisterschule fĆ¼r Karosserie- und Fahrzeugbau in Kaiserslautern. De Zwitser Max Seelaus wilde daar in 1964 met een aantal medestudenten een afstudeerproject doen dat klonk als een klok. Het moest een complete auto worden, een sportcoupĆ©.

BMW 1800
Seelaus zocht contact met BMW en daar gingen waarempel alle deuren open. Niet zo gek als je bedenkt dat in 1964 BMW wel de 1500 en 1800 ‘Neue Klasse’ had, maar geen sportcoupĆ© kon aanbieden. Seelaus kreeg dus een onderstel van een BMW 1800 mee, voor BMW een relatief kleine investering waar misschien een nieuw model uit voort zou komen. Uiteindelijk liep dat allemaal anders, want in 1967 nam BMW de autofabriek Hans Glas GmbH over en kreeg de Glas coupĆ© in de schoot geworden. Die werd als BMW 1600 coupĆ© nog best succesvol.

2000 TI
BMW Hurrican 1964 4 - Foto Oldtimer Galerie ToffenIn 1967 presenteerden de studenten hun auto. Ze hadden er toen 12.000 uur in zitten. De auto moest ongelakt worden gepresenteerd, zodat de docenten de kwaliteit van het plaatwerk goed konden beoordelen. De auto bestond uit een stalen zelfdragende carrosserie met buizenframe. De spatborden, portieren en motorkap zijn van aluminium. Uiteindelijk ging Max Seelaus met een diploma en de Hurrican terug naar Zwitserland. Daar begon vervolgens een jarenlange arbeid om de Hurrican helemaal af te bouwen. Er werden wijzigingen doorgevoerd aan het onderstel en de oorspronkelijke 1800-motor van BMW werd vervangen door een motor van de 2000 TI met twee Weber-carburateurs. Uiteindelijk werd er nog eens 200.000 Zwitserse Frank in de auto geĆÆnvesteerd, maar in 1975 kon hij dan ook de weg op.

Onderstel
BMW Hurrican 1964 3 - Foto Oldtimer Galerie ToffenDat gebeurde niet onopgemerkt. Er verschenen artikelen in diverse autobladen, onder meer in Automobil Revue in 1976. Maar daarna ging de Hurrican de schuur in. In 2000 was het ’t tijdschrift Oldtimer Markt dat over de auto schreef en hem bestempelde als prototype van BMW. Wat natuurlijk niet klopt. Want een prototype wordt ontwikkeld met het oog op toekomstige productie. De enige binding die de Hurrican met BMW heeft is dat de Beiers in 1964 een onderstel beschikbaar hebben gesteld. Daarom wordt de auto wel eens vermeld met bouwjaar 1964, of 1965 als jaar dat de bouw begon. Maar in 1975 was hij af en kreeg hij een kenteken. Dus wat is het bouwjaar? Wie het weet mag het zeggen.

Uniek
De BMW Hurrican is door de jaren heen een paar keer van eigenaar verwisseld. En dat gaat nu weer gebeuren. Het Zwitserse veilinghuis Oldtimer Galerie Toffen brengt de Hurrican onder de hamer tijdens zijn veiling van 29 november 2014. Er wordt geen richtprijs gegeven. En dat is ook logisch. Want deze auto is werkelijk uniek.

Een Reactie op “Uniek! Maar wat is ‘t?

Avatar image
DE COCK IGNACE on 07/09/2015 01:53

Ik werk sinds 1982 bij Volvo Cars Gent,daar worden soms auto’s aangeboden uitsluitend aan het personeel,die een tijdje als dienstwagen reden binnen het bedrijf (zonder inschrijving) vb security

Wanneer de wagen bvb in zeg maar wat 2013 gebouwd is en ingeschreven wordt in 2015,dan is dit een 2015 (ook al is dit een model bouwjaar 2013 of 2014)

Dus 1975

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want [ā€¦]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij [ā€¦]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt [ā€¦]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

16,3 miljoen euro voor in schuur gevonden Ferrari

Eerder vandaag vond de veiling plaats van de 60 klassieke auto’s die eind vorig jaar werden gevonden in een stel oude schuren in het westen van Frankrijk. De veiling werd gehouden tijdens de oldtimershow RĆ©tromobile in Parijs, veilinghuis Artcurial brengt de 60 auto’s onder de [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: