Nieuws over oude auto's

Steeds meer protest in Leipzig tegen oldtimer bussen

Routemaster LeipzigToeristische rondritten  met oude Londense dubbeldekkers zorgen voor lawaaioverlast, stank en vervuiling. De Grünen-partij wil dat het gemeentebestuur ingrijpt.

De Grünen-partij in Leipzig heeft vragen gesteld aan het gemeentebestuur over het gebruik van oldtimer-bussen voor toeristische rondritten.
Zoals veel Duitse steden heeft ook Leipzig een Umweltzone ingesteld. Alleen voertuigen die zijn goedgekeurd en voorzien zijn van een groene sticker, de fameuze Umweltplakette, mogen de milieuzone inrijden.
Klassieke voertuigen die zijn voorzien van een H-kenteken zijn echter vrijgesteld en kunnen gewoon de Umweltzone in en uitrijden. Dat gebeurt in Leipzig steeds vaker met historische bussen. Met name de Royal London Bus GmbH zet oude Londense dubbeldekkers in, maar ook oudere Duitse bussen. Voor toeristen is zo’n oude bus natuurlijk een sfeervol vervoermiddel, maar inwoners van de stad klagen steeds meer over geluidsoverlast maar vooral over de uitlaatgassen van de oude bussen.

Schillerhaus
Met name in de Menckestraße in het stadsdeel Gohlis, waar het Schillerhaus staat, is de overlast groot. De bussen staan hier soms bumper aan bumper. Behalve het motorlawaai en de uitlaatgassen zorgt ook de het commentaar van de gids in de microfoon voor overlast, vooral bij bussen met open dak. Dagelijks rijden zeker 60 bussen door de Menckestraße, in het weekend zijn het er soms zelfs 80. Dat ziet er dan zo uit:

Misbruik
De Leipziger Internet Zeitung wijst er fijntjes op dat het H-kenteken in 1997 tot stand is gekomen onder minister Matthias Wissmann van Verkeer. Diezelfde Wissmann is nu voorzitter van het VDA, Verband der Automobilindustrie. Bij de invoering is destijds niets gedaan om misbruik van het H-kenteken te voorkomen, zegt de krant. Daarom is de verwachting dat het Leipziger gemeentebestuur niets kan doen tegen de oldtimerbussen. Dat een dergelijke affaire slecht is voor het imago van oldtimers, is intussen een waarheid als een koe.

‘An die Freude’
Het Schiller Haus valt overigens een beetje tegen, het is gewoon een boerenstulpje. De beroemde schrijver en filosoof heeft hier dan ook niet gewoond, en is er gestorven noch geboren. Hij heeft er slechts een zomer lang verbleven. Dat was in 1785, en hij heeft toen op de bovenverdieping van dit huisje gewerkt aan zijn beroemde gedicht An die Freude. Dat kennen wij vooral door de bewerking die Ludwig van Beethoven er aan gaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

De eerste sportwagen van Toyota

In de opkomende auto-industrie van Japan ontstond rond 1960 serieuze aandacht voor sportwagens. In 1962 presenteerde Toyota zijn prototype Toyota Publica Sports op de Tokyo Auto Show. De Toyota Publica was een klein en betaalbaar autootje, aangedreven door een 700 cc tweecilindertje. De doorontwikkeling van [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: