Nieuws over oude auto's

Sfeer en historie tijdens motorraces Tubbergen 2016

 

2016-05-16 14.42.12Een lichte motregen valt gestaag, maar ondanks dat zijn de rennerskwartieren verdeeld over het industrieterrein volgepakt met caravans en trailers, allen met een luifel met daaronder de eigenaar en zijn motor.

Het wandelend of staand publiek vermaakt zich aan een ijsje of een biertje, het is 2e Pinksterdagmiddag in Tubbergen. De 2016-editie van de Historische Motorraces is in volle gang, de gezelligheid viert hoogtij. Er staan vanmiddag 14 manches op het programma verdeeld over zeven klassen.
Zo’n iedere 60-80 seconden komen met een luid snerpend geluid de groepjes 50 cc’ers voorbij start/finish geraasd over het 1900 m lange stratencircuit, de coureurs zo plat mogelijk liggend over de tank.
Het is verbazend met welke lef de (oudere) mannen de haakse bocht voor start/finish durven te nemen, de snelheden zijn hoog, de bandjes zijn smal en het natte asfalt erg glad. Maar niemand valt.
Aan de rand van het rennerskwartier bij de toegang naar de finish trekt het diepe geronk van de opwarmende driewielers mijn aandacht. De combinatie van het zware geronk met de schreeuwende 50cc’ers op de achtergrond en de lucht van verbrande olie samen met uitlaatgassen maken het buitengewoon sfeervol. Mijn middag kan niet meer stuk.

Vader en dochter
Zijspancombinatie nummer 66 prepareert zich voor de volgende race. Eigenaar en bouwer van de combinatie is Cor van Soest die met dochter(!) Janita deelneemt. De gele combinatie met zijspankar links gemonteerd wordt voortgedreven door een Triumph 1961 tweecilinder 500 cc. Het begon bij de voormalige motorcross coureur toch weer te kriebelen en Cor besloot een zijspancombinatie te bouwen. De afgelopen vier jaar trekken Cor en Janita er vanuit Wemeldinge (Zeeland) de weekenden er op uit om met maar vijf centimeter grondspeling over (straten) circuits te razen. Janita’s favoriete bochten zijn de linkse bochten, het buitenboord hangen en van plaats wisselen vindt ze spannend, bang is ze nooit. De blonde paardenstaart zit veilig opgeborgen onder de helm. Topsnelheid van de combinatie: 170 km per uur.
Op het deels klinkerstraten circuit afgewisseld met asfalt komen even later vader en dochter stuiterend en bonkend langs geraasd. Soepel beweegt Janita al tijdens het vol in de remmen gaan van de combinatie van links naar rechts, om de naar rechtssnijdende bocht zo snel mogelijk te nemen. De merendeels door BMW-motoren aangedreven zijspanners weten ze achter zich te laten. Wat een lef!

Basketbal en carnaval
Volgens secretaris van Stichting Historische Motorraces Tubbergen Ruben Harink, is de dag alleen maar mogelijk met voldoende vrijwilligers en sponsoren. Ook dit jaar is het weer gelukt, hij en bestuurslid Frank Snijders zijn nu al tevreden. De bezoekers met een auto worden naar diversen betaalde parkeerplaatsen geleid door de spelers en speelsters van de Tubbergse basketbalvereniging de Jolly Jumpers. De dranghekken en hooibalen zijn geplaatst en worden weer verwijderd door de jonge leden van de Tubbergse carnavalsvereniging Fortburgers. Aan hulp dus geen gebrek om de 10.000 bezoekers een leuke dag te bezorgen.
De Stichting Historische Motorraces Tubbergen is verantwoordelijk voor alles op en rondom het circuit, de Historische Motorsport Vereniging verzorgt de promotie van en inschrijvingen van de rijders, een goede combinatie met een praktische taakverdeling.

Desmodromisch
De rode Ducati 350 cc uit 1967 wacht met zijn eigenaar John van de Broek geduldig op zijn manche. John is 66 jaar oud en heeft de machine met haar unieke desmodromische klepbediening al vanaf zijn 18e in bezit. Tot aan 1978 was hij actief racer, met een Maico 250 CC. Daarna heeft hij zijn eigen bedrijf opgebouwd, om pas acht jaar geleden weer de liefde op te pakken en de motor na jaren van stilstand aan een totale restauratie te onderwerpen. Het meerijden doet John liever dan sleutelen, ondanks dat wordt het blok iedere winter opengemaakt en wat nodig is wordt vervangen.
John onderbreekt het gesprek, hij is aan de beurt en de motor moet worden opgewarmd. Inmiddels is het weer droog en schijnt de zon. Hij kan niet wachten om weer op de motorfiets zijn rondjes te maken, en geef hem eens ongelijk.
Iedere motoreigenaar heeft zo zijn eigen verhaal te vertellen in Tubbergen, en met een deelnemersveld van bijna 230 motoren uit verschillende landen afkomstig zijn veel verhalen op te luisteren. De Historische Motorraces in Tubbergen is en blijft een uniek evenement!

Tekst en foto’s: Rob Henneveld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Nieuw veilinghuis van start in Hong Kong

De wereld is weer een veilinghuis rijker. In Hong Kong is RL Neo Classics opgericht. Bij de eerste veiling van klassieke auto’s op 11 juni werden 7 van de 26 voertuigen verkocht. Het nieuwe veilinghuis is een initiatief van Dr. Richard Lee, een schatrijke zakenman [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: