Nieuws over oude auto's

Renault Espace: weinig aanbod en erg lage prijzen

gxeespace1Is er nu helemaal niemand geïnteresseerd in de eerste generatie Renault Espace? Ze worden in heel Europa maar mondjesmaat aangeboden, vooral lopers en slopers. Toch zitten er ook wat pareltjes tussen, en die zijn echt niet duur.

De Renault Espace was in het begin van de jaren ’80 een revolutionaire auto. Voor het eerst sinds jaren was er weer een personenauto op de markt waar je met gemak 7 man in kwijt kon. En dat was dan geen busje, met de bijbehorende krakkemikkige rijkwaliteiten, nee, het was een echte, comfortabele en redelijk snelle personenauto. In technisch opzicht was de Espace ook bijzonder, om te beginnen omdat het een monovolume-auto was, maar vooral door de constructie van een gegalvaniseerd spaceframe met beplating van glasvezelversterkt kunststof daar tegenaan gelijmd.

Chrysler/Talbot
Matra P1 - Foto Matra MuseumDe Espace was ontwikkeld door Matra Automobiles voor Chrysler/Talbot. Toen dat zieltogend werd overgenomen door Peugeot, moest de producent op zoek naar een nieuwe sponsor voor zijn project. Dat werd Renault, dat door de jaren heen al vaker interesse had getoond in ruime en praktische auto’s, zoals de Renault 4 en de 16. Renault ontwikkelde de auto verder door op basis van de aandrijftechniek van de Renault 18 uit die jaren. De productie werd uitbesteed aan Matra.

Goed, toegegeven, de Espace was niet de eerste MPV, want dat was in 1983 de Chrysler Voyager, die overigens pas in 1988 in Europa op de markt zou komen. Maar het was wel de auto die bij het grote publiek het begrip MPV zou vormen. Want terwijl de Chrysler Voyager er nog uitzag als een buitenmodel stationwagon, was de Espace echt een totaal nieuwe vorm voor een auto. Als je in die eerste tijd een Espace zag rijden, keek je ‘m gegarandeerd na. Want hij zag eruit als een ruimteschip, met zijn strakke vormen, gladde huid, hoge dak en grote ramen. Hij was getekend volgens de mode van die tijd, met rechte lijnen en scherpe hoeken, zoals je die bijvoorbeeld ook ziet bij de Citroën BX en de Volvo 740.

Facelift
Die eerste Espace was dan ook een begeerlijke auto. Het waren ook niet altijd de vaders en moeders van grote gezinnen die er een kochten. Een Espace was in die jaren een statement, het was hip om er een te rijden. Erg groot waren de aantallen evengoed niet, want het was een knap dure auto. Hij werd geleverd met een 2-liter benzinemotor of een dieselmotor. De levering begon in de zomer van 1984, in 1988 kwam er een facelift waarbij details aan het uiterlijk werden gewijzigd. In 1991 kwam de Espace phase II uit, een compleet nieuw model waarbij alle rechte hoeken van de eerste versie waren afgerond.

De Espace phase I is in ons land niet in enorme aantallen verkocht. Misschien moest Nederland er nog aan wennen, misschien was het voor ons een te dure auto of vonden we hem te opvallend. Hoe dan ook zijn er van de eerste Espace in Nederland maar weinig exemplaren overgebleven. Het aanbod op de markt is dan ook minimaal, hier en daar duikt er af en toe eentje op. Op dit moment staan er twee op internet, allebei oude exemplaren van de eerste versie van de Espace. De rode in Lemmer is zelfs met zijn bouwjaar 1984 de oudste die op dit moment in Europa wordt aangeboden. Voor € 1.995 is hij van jou. In Almere staat er een uit 1985, voor € 1.000.

Een handvol
In heel Europa houdt het aanbod ook niet over, het zijn er nu zo’n 60. Daarmee ben je er nog niet, want meer dan driekwart hiervan (!) is in dermate slechte staat dat de prijs niet hoger is dan € 1.000. Eigenlijk vinden we maar een handvol Espaces van de eerste generatie die werkelijk interessant zijn. $_20 (2)Daar is om te beginnen de Espace TXE Quadra die door een autobedrijf in Le Mesnil en Thelle wordt aangeboden. Waar dat ligt, vraagt u? In Frankrijk natuurlijk, een stukje ten noorden van Parijs om precies te zijn. Het autobedrijf dat deze donkergroene vierwielaandrijver aanbiedt, vraagt er € 8.000 voor.

Espacgray1De duurste aanbieding in Europa is de zilvergrijze TXE die we hier zien. Hij is uit 1985 en heeft 160.000 kilometer gelopen. Hij staat in de Italiaanse plaats Rieti, dat is ten noorden van Rome en de vraagprijs is € 8.500.

gxeespace2Volgens ons is de mooiste aanbieding echter niet de duurste. Het is deze Espace GTX Quadra. Deze zilvergrijze vierwielaangedreven auto is van bouwjaar 1988 en heeft zijn hele leven warm gestald gestaan. Nou ja, niet zijn hele leven natuurlijk, hij heeft 239.000 kilometer gereden. Maar volgens de beschrijving van de aanbieder stond hij wel altijd binnen geparkeerd. De prachtige bekleding is altijd beschermd geweest door hoezen en een setje winterbanden krijg je er bij. De Quadra-vierwielaandrijving is typisch een extra dat in Zwitserland veel zal zijn verkocht, in Nederland kenden we dat niet. Vraagprijs voor al dit moois is € 5.427, en dan moet je hem gaan halen in het Zwitserse Ermatingen.

Driekwart van het aanbod is niet duurder dan € 1.000.

Weinig geld
EspaceverttEr zijn nog een paar Espaces die voor weinig geld toch nog een vrij goede aanbieding lijken te zijn. In Luca in Italië wordt bijvoorbeeld een grasgroene Espace TXE uit 1985 aangeboden. De eigenaar heeft er zo te zien het nodige geld in gestoken om deze auto in goede conditie te houden en vraagt er dan ook € 4.750 voor.

Espacerouge1En in Prato, ook Italië, staat deze rode uit 1985, die er best goed uitziet maar waarvoor slechts € 2.500 wordt gevraagd.

EspaceblauwAT1Voor dezelfde prijs minus een tientje kun je in Gleisdorf in Oostenrijk deze blauwe uit 1990 ophalen, die volgens de beschrijving helemaal is gerestaureerd.

In Franconville-la-Garenne in Frankrijk staat deze TXE uit 1988. De tweede eigenaar biedt hem nu aan, maar de eerste eigenaar heeft de auto 27 jaar in bezit gehad. De prijs is € 1.500, maar dan moet je zelf het injectiesysteem reinigen, want nu loopt hij niet helemaal lekker.

Conclusie
Het aantal Renault Espaces van de eerste generatie is beperkt, en het lijkt er op dat er maar heel weinig liefhebbers zijn. Een rijdbaar exemplaar kost je slechts een paar duizend euro, en voor het dubbele koop je er een die ofwel opgeknapt is, ofwel origineel in uitstekende staat verkeert. Liefhebbers van het merk Renault, of van auto’s uit de jaren ’80, kunnen nu hun slag slaan.

Wil je zelf een Espace aanschaffen, kijk dan op onze pagina Te Koop in Europa. Daar vind je een uitgebreide lijst met autoportals in Europa waar je kunt grasduinen. Veel zoekplezier!

* Dit artikel is geschreven op vrijdag 29 juli 2016. Het is mogelijk dat de gegevens en links in het artikel intussen zijn gewijzigd.

Een Reactie op “Renault Espace: weinig aanbod en erg lage prijzen

Avatar image
Jacob on 18/10/2016 14:11

Ik blijf het bijzonder vinden dat er nog zulke mooie parteltjes tweede hands te vinden zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Nieuw: pop-up store voor klassiekers

Klassiekerspecialist Potomac Motors uit Terborg lanceert de eerste Pop-up Classic van Nederland, en zelfs van Europa. In een tijdelijke showroom langs de A12 bij Duiven staan van 4 april tot en met 13 mei zo’n 140 klassieke auto’s uitgestald. De collectie loopt uiteen van Renault [Lees verder…]

2 comments

Schuurvondsten: