Nieuws over oude auto's

Een Opel Rekord met een beetje meer

Opel Rekord Vogt-taxi 3Oplettende lezers hebben het gezien, in het artikel over de cascadeurs. De foto van de Hell Drivers, die Opel Rekord C aan de rechterkant. Ja, kijk nog maar even. Gezien? Precies. Da’s geen gewone Opel Rekord. Da’s een verlengde.

Het komt allemaal omdat er in de jaren ’60 een aantal nare overvallen zijn geweest op taxichauffeurs, veelal met dodelijke afloop. Dat bracht de Bundesregierung ertoe om een tussenwand in taxi’s verplicht te stellen. Die maatregel kwam in 1966 of 1970 en werd in 1970 alweer afgeschaft. Want de taxiondernemingen wilden wel veiligheid, maar de verplichte tussenwand in de auto’s was veel te duur.

Bad Neuenahr
Het schijnt dat Opel het enige automerk is geweest dat in deze jaren zelf een taximodel met tussenwand heeft aangeboden. En dat was deze Rekord C. Opel liet de productie van die auto’s over aan Opel-dealer Vogt in Bad Neuenahr. Daar werden de Rekords doormidden gezaagd en verlengd met zo’n 22 centimeter. Precies, die verlenging was juist genoeg om een tussenwand te maken en toch voldoende beenruimte aan achterpassagiers te bieden.

Diplomat A
Vogt paste deze verbouwing toe op nieuwe Opel Rekords maar ook op bestaande exemplaren. De ombouw kostte zo’n 2.000 mark, dat was best veel als je bedenkt dat een vierdeurs Rekord 8.000 mark kostte.
Dat het Vogt was die deze verlenging voor Opel mocht uitvoeren, is niet verbazingwekkend. Het bedrijf was niet alleen Opel-dealer maar had ook een reputatie als carrosseriebouwer en had onder meer een verlengde versie van de Opal Diplomat A gebouwd. Naar verluid produceerde Vogt ook verlengingen van Mercedessen voor Miesen in Bonn, de bekende ambulance-bouwer.

Dubbel verlengd
De verlengde Rekord werd in drie versies gebouwd. Bij de eerste werd gewoon de B-stijl tussenn de portieren met 20 verlengd. Een andere variant was dat de voorportieren van de tweedeurs werden gebruikt. En de derde, extra lange versie had zowel de portieren van de tweedeurs Rekord als de verlengde B-stijl enn was dus dubbel verlengd.
Hoeveel exemplaren van de verlengde Opel Rekord C er zijn gebouwd, konden we niet achterhalen. Maar als ze allemaal als taxi zijn ingezet, hebben ze een zwaar leven gehad. Het exemplaar van de Hell Drivers is ongetwijfeld niet oud geworden. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Van deze Ferrari is er maar één, en je kunt ‘m nu kopen

Deze 1962 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Speciale is getekend door Giugiaro, gebouwd door Bertone en wordt geschat op zo’n 15 miljoen dollar. De 24-jarige Giorgetto Giugiaro was nog maar net in dienst bij het vermaarde designhuis toen hij deze auto tekende. De auto werd [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: