Nieuws over oude auto's

Helft van oldtimers op diesel en lpg is verdwenen

Meer dan de helft van de oldtimers tot 40 jaar oud die op diesel of lpg lopen, is van de weg gehaald. Dat zegt voorzitter Wouter van Embden van Stichting Autobelangen tegen Oldtimerblog. Vandaag maakt de stichting bekend dat de belasting op oldtimers dit jaar slechts 35 miljoen euro opbrengt, en niet de 120 miljoen die staatssecretaris Wiebes had voorspeld.

De Stichting Autobelangen heeft middels een WOB-procedure de rekenmethode van het ministerie van Financiën achterhaald en heeft die losgelaten op de actuele cijfers uit het kentekenregister. Uit die berekening kwam een bedrag voor 2014 van 35 miljoen euro.
Volgens het persbericht van de Stichting Autobelangen worden 350.000 oldtimers getroffen door de maatregelen. “Daarbij zitten 100.000 motorfietsen”, aldus voorzitter Wouter van Embden. “De resterende 250.000 auto’s in dit bestand zijn allemaal actieve kentekens, dus niet slapend of geschorst.”

Verkeerde groep

De reden voor die lage opbrengst is volgens de stichting dat veel voertuigen van de weg worden gehaald. Voertuigen worden geschorst, geëxporteerd of gesloopt. Bij de diesel- en lpg-auto’s komt dit het meest voor, zegt Van Embden. “Daar zien we dat meer dan vijftig procent van de weg is gehaald.” CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt zei vanmorgen nog tegen BNR dat de verkeerde groep oldtimerbezitters door de maatregel wordt geraakt. Volgens Omtzigt zou juist in de groep diesels van 25 tot 30 jaar oud het minst worden geschorst. Van Embden is het daar niet mee eens. “Ik kan het zo niet staven”, zegt hij. “Maar het lijkt me sterk dat juist de diesels allemaal doorrijden.”

Proefproces
De Stiching Autobelangen wijst als alternatief voor de belastingmaatregel naar het buitenland, waar vaak de grens van 30 jaar wordt gehanteerd voor belastingvrijstelling voor oldtimers, in plaats van 40 jaar zoals in Nederland. “Ook de Fiva (internationale koepel van oldtimerorganisaties, FvL) hanteert de norm van 30 jaar. Dat zou in dit geval een goed compromis zijn.” De kans dat er een compromis komt, is echter klein. Daarom werkt de Stichting Autobelangen aan een serie proefprocessen om duidelijkheid te krijgen. “We willen een aantal proefprocessen voeren, rond oldtimers op benzine, diesel en lpg’, aldus Van Embden. “Die processen voeren we tegen de Belastingdienst, want dat is immers de partij die de aanslag oplegt. We willen middels deze processen aantonen dat de belasting ten onrechte wordt geïnd en in strijd is met de wet.” De stichting heeft een grote groep oldtimerbezitters gemobiliseerd die de processen ondersteunen. “De uitslag van die processen geldt dan voor iedereen die de processen ondersteunt.” Van Embden verwacht dat het eerste proces dit jaar al kan plaatsvinden.

Freek van Leeuwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Twee Vauxhalls stonden tachtig jaar in opslag

Onafhankelijk van elkaar zijn in Engeland een Vauxhall Victor en een Cresta opgedoken die bij elkaar wel tachtig jaar in opslag hebben gestaan. De Vauxhall Victor uit 1959 kwam te voorschijn uit een schuur in Herefordshire, waar hij zeker dertig jaar heeft doorgebracht. En in [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: