Nieuws over oude auto's

Lathouwers, een autobedrijf van 166 jaar oud

Met het faillissement van Opel-dealer Lathouwers lijkt er een definitief einde te komen aan een geschiedenis van 166 jaar. Want zo ongelofelijk lang is het geleden dat de basis van het bedrijf werd gelegd.

Franciscus Hendricus Lathouwers werd geboren in 1821 en begon in 1848 een eigen bedrijf als wagenmaker. Dat bedrijf was gevestigd in de Postelstraat in ‘s-Hertogenbosch en verhuisde wegens ruimtegebrek in 1860 naar de St. Jorisstraat. Daar werd de basis onder het familiebedrijf gelegd door toetreding van de zonen Bernard, Gijs en Guus. Het bedrijf bouwde koetsen en rijtuigen van hout. Dat hout werd als bomen ingekocht, die bomen werden in eerst in het water gelegd, vervolgens verzaagd en daarna voor jaren opgeslagen op zolder. Lathouwers produceerde alle mogelijke soorten koetsen in die tijd: bakkerswagens, lijkwagens met beeldhouwer, postkoetsen en zelfs arresleeën. Een het einde van de negentiende eeuw kwam een Belgische houthandelaar met zijn pas gekochte auto bij Lathouwers met de opdracht om er een carrosserie op te zetten. Daarna kwamen er meer carrosserie-opdrachten uit België. In 1904 bouwde Lathouwers op een Gardner-Serpollet chassis de eerste autobuscarrosserie in ons land.

Jaarcontract
Kort na de eerste wereldoorlog kwam Lathouwers in contact met General Motors. Die band zou altijd blijven. In die tijd was het bedrijf al actief met verhuur van auto’s zonder chauffeur. Dat gebeurde ook op jaarcontract, in feite was dat dus al leasing. In 1940 had Lathouwers al 60 auto’s die op zo’n jaarcontract reden. Die auto’s werden door de Duitse bezetter in beslag genomen, en het hele bedrijf werd gevorderd als werkplaats.
Terwijl er aan het einde van de tweede wereldoorlog zwaar werd gevochten in Den Bosch en omgeving, kwam het bedrijf van Lathouwers deze periode goed door. Maar kort na de bevrijding, in 1945, ging het mis. Door onvoorzichtig vullen vanuit een tankwagen met benzine ontstond een brand die het hele bedrijf in de St. Jorisstraat in de as legde. De nieuwbouw duurde tot 1948. Maar niet lang daarna verhuisde het bedrijf uit de drukke binnenstad naar de Pettelaarseweg.

Twintig miljoen
Deze beknopte geschiedenis is ontleend aan een boekje ‘Auto-Veteranen’, dat Lathouwers in 1973 aan relaties cadeau deed ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van het bedrijf. Op dat moment telde Lathouwers autobedrijven in Den Bosch en in Veghel, twee tankstations en een verhuurbedrijf. Lathouwers is dan een van de grote GM-dealers in ons land, met een omzet van 1.500 auto’s en meer dan twintig miljoen gulden per jaar. Het faillissement is op 2 december 2014 uitgesproken. Maar op dit moment is de curator nog bezig om de mogelijkheden van een doorstart te onderzoeken.

Een Reactie op “Lathouwers, een autobedrijf van 166 jaar oud

Avatar image
AutoRoadShow on 23/12/2016 12:09

Wat een enorm lange tijd, bizar! Wat zonde dat ze dan op zo een manier moeten stoppen.. Een bedrijf dat gewoon 3 verschillende eeuwen heeft meegemaakt.

Groet, Lucien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

De witte Mercedes 600 van Udo Jürgens is te koop

Nee, dit is hem niet. Maar om zo’n 600 gaat het wel. Zanger Udo Jürgens is nog maar net begraven of er wordt al een auto van hem op de markt gebracht. Het gaat om een witte Mercedes 600 uit 1969, meldt het Duitse blad [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: