Nieuws over oude auto's

Geen Mozart, geen Wagner, maar een brullende V8

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat een dirigent van een orkest een heel serieuze man was. Zo’n man die de hele dag aan Mozart denkt en aan Beethoven. En dan al helemaal een dirigent als de Oostenrijker Herbert von Karajan. Als kind dacht ik altijd dat hij Karre Jan! heette, en achteraf zat ik daarmee niet ver van de waarheid. Want de dirigent die tientallen jaren de Berliner Philharmoniker tot grote hoogte opzweepte, kocht in 1968 deze Ford GT40 MkIII. Van dit model zijn er in totaal zeven gebouwd, waarvan vier met het stuur aan de linkerkant. Deze GT40 wordt aangedreven door een Ford V8 van 289 cubic inch en iets meer dan 300 pk. De transmissie was een vijfbak van ZF. Het is een van de weinige GT40’s die nooit in een race zijn ingezet en die ook hun leven lang in burgeroutfit hebben gereden.
Het was niet de enige snelle auto van Von Karajan. In de jaren vijftig reed hij al in een Mercedes 300 SL Gullwing en een Porsche RSK Spyder. In de jaren zestig reed de snelle dirigent met onder meer een Ferrari 275 GTB een Rolls Royce Silver Cloud. Nog weer later kwamen er een Lancia Stratos, een Audi Quattro en verschillende Porsches, waaronder een 911 Turbo RSR. De laatste bekende snelle auto is een Porsche 959 B in 1987. Von Karajan overleed in 1989 op 81-jarige leeftijd. Zijn Ford GT40 is er echter nog steeds, die kun je bewonderen in The Petersen museum in Los Angeles.

Bron en foto: The Petersen

2 reacties op “Geen Mozart, geen Wagner, maar een brullende V8

Avatar image
Marco Roepers on 19/12/2014 17:06

Vreemde eend (niet letterlijk een Eend) is de Mini Cooper Mark II. Dat is toch al te gewoontjes naast de andere auto’s die hij bezat. Wat hem onderscheidt van de standaard mini’s is de motorkap met twee extra koplampen. Of gaat daar daaronder nog meer afwijkends schuil?

Avatar image
Ernst Uildriks on 23/12/2014 13:48

Van Von Karajan werd gezegd dat je zijn humeur kon aflezen aan de auto waarmee hij naar de Berliner Philharmoniker reed. Hij had een VW Kever (“goed humeur!”) en de genoemde snelle auto’s (“iets minder goed humeur…”)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Maffe Volkswagens in Finland, Polen, Duitsland en Bulgarije

Het zijn bepaald geen originele oldtimers, deze Volkswagens. Maar ze zijn wel heel bijzonder. En ze komen allemaal uit een andere hoek van Europa. In het verleden heeft al menigeen zich vergrepen aan een luchtgekoelde Volkswagen. Zo zijn in de jaren ’60 de buggy’s ontstaan. [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: