Nieuws over oude auto's

FOTO’S – Artcurial veilt Amerikanen en acht Ford Vedettes

Vedette35 - Foto Artcurial Op 9 oktober veilt Artcurial een collectie van hoofdzakelijk Amerikaanse auto’s van een Franse verzamelaar. Tussen de Cadillacs, Chevrolets en Nashes bevinden zich ook acht exemplaren van de Franse Ford Vedette.

De veiling betreft de collectie André Weber. Deze Fransman heeft een voorliefde opgebouwd voor Amerikaanse auto’s en heeft er een hele verzameling van opgebouwd. Waarom de collectie wordt verkocht, wordt niet duidelijk gemaakt, maar alle voertuigen worden geveild zonder reserve. André Weber had zijn collectie ondergebracht in een gebouw in het plaatsje Château-sur-Epte in Normandië. Daar vindt op 9 oktober ook de veiling plaats, de dag ervoor is het kijkdag.

De verzameling van André Weber draait dus om Amerikaanse auto’s, en onder de 80 kavels bevinden zich inderdaad de nodige Cadillacs, Buicks, Chevrolets, een enkele Graham en een Nash Metropolitan. Maar het leuke is dat Weber ook auto’s heeft verzameld die – weliswaar op Amerikaanse leest geschoeid – in Frankrijk zijn gebouwd. Zo is er bij de collectie ook een Renault Fregate en twee auto’s van Hotchkiss. Er is zelfs een auto bij van het merk Meteor, dat in Canada werd gevoerd voor opgewaardeerde Fords. Deze Meteor Rideau uit 1957 is grotendeels origineel en heeft zelfs een elektrische verwarming om in koude winters het motorblok op te warmen.

Poissy
Een belangrijke plaats is in de verzameling ook ingeruimd voor de producten van Ford. In totaal zijn er drie Matfords, waaronder een V8 cabriolet uit 1937. Matford was een merk dat in de jaren ’30 voortkwam uit de samenwerking tussen het Amerikaanse Ford en de Franse fabrikant Mathis.
Na de oorlog ging Ford onder eigen naam auto’s bouwen en Poissy werd de Ford S.A.F. geopend. Hier ging in 1949 de Ford Vedette in productie. Dit was een model dat in Amerika was ontwikkeld voor het modeljaar 1942. Maar toen was de USA inmiddels volop in de Tweede Wereldoorlog betrokken, de autofabrikanten schakelden helemaal over op oorlogsproductie en veel mannen die auto’s hadden kunnen kopen, waren als soldaat ten strijde getrokken.

‘dos ronde’
Vedette03 - Foto ArtcurialDe Vedette is een typisch ontwerp van de vroege jaren ’40, met zijn ronde vormen, zijn ‘split window’ en hoge, ronde achterkant, de ‘dos ronde’. De Vedette moest op het vasteland van Europa het topmodel van Ford worden. Dat was het dan ook, met zijn ruime interieur en de trage V-motor. Die motor was de zijklepper-V8 die Ford in 1932 had geïntroduceerd als antwoord op de nieuwe zescilinders van Chevrolet. Die motor is in allerlei vormen gebouwd, in de Ford Vedette was het een 2,2-liter motor, bij de facelift van 1953 werd dat 2,4 liter. Toen er in 1953 een luxueuze Vendome-uitvoering van de Vedette kwam, kreeg die de 3,9-liter versie van dezelfde flathead V8.
De Ford Vedette werd gebouwd in Poissy, maar ook bij Ford Amsterdam is hij enkele jaren gebouwd. In het Nederland van de wederopbouw was de Ford Vedette een bekende verschijning in het straatbeeld, vooral als taxi.

Knik in het midden
De collectie André Weber telt acht exemplaren van de Vedette, en die geven samen een goed beeld van de ontwikkeling die het model heeft doorgemaakt. Heel lang is deze ‘American in Paris’ niet gebouwd, het eerste jaar was 1948, zes jaar later hield het alweer op. De eerste Vedette had nog het model zoals dat in 1941 in Amerika was ontworpen, met een hoge rug, smalle portieren en kleine ramen. De daarop volgende jaren waren er wat minieme wijzigingen aan de uitvoering, maar in 1953 kwam er een belangrijke vernieuwing. De carrosserie kreeg een nieuwe lijn, de schuine achterkant (‘dos ronde’) maakte plaats voor een heuse ‘notchback’, met een grote kofferbak. Daarbij verdween het spijltje in de voorruit, dat was voortaan een ruit uit één stuk, zij het wel met een knik in het midden.

‘boite Cotal’
Vedette37 - Foto ArtcurialNaar goed Amerikaans gebruik was er ook wat variatie in de modellen van de Vedette. Er was een Vedette Coupé en een cabriolet, beiden met dezelfde motorisering als de sedan. De coupé verdween uit het programma toen eind 1953 de vernieuwde Vedette uitkwam. Ook was er in die jaren de Ford Comete, die gebouwd werd door Facel. Die heeft het volgehouden tot het einde van de Vedette in 1954.
De verzameling van André Weber telt in totaal vier sedans, waaronder één ‘dos ronde’ van 1951 en drie van het later model, 1 x 1953 en 2 x 1954. Verder is er één coupé van 1953 en drie cabriolets, 2 x 1951 en 1 x 1952. Een bijzonder exemplaar is de rode ’51-er cabriolet. Deze is voorzien van tal van accessoires, waaronder een ‘boite Cotal’, een elektromagnetisch geschakelde versnellingsbak van Cotal. Op de foto van het dashboard zie je het kleine pookje rechts achter stuur. Daarbij is deze auto ook nog volgehangen met versierselen, zoals de bijzondere grille. Deze lijkt heel erg op de Robri-grille die je soms nog op Peugeot 203’s uit die periode tegenkomt.

Trianon, Versailles, Régence
SimcaChambord01 - Foto ArtcurialFord had de fabriek in Poissy al sinds voor de oorlog in bezit, maar was er niet gelukkig mee. Naar verluid viel de winstgevendheid tegen en in de naoorlogse jaren was er nogal wat arbeidsonrust. De Amerikanen wilden van Poissy af, en toen de opkomende fabrikant Simca op zoek was naar extra productiefaciliteiten, was de zaak snel beklonken. Simca nam niet alleen de fabriek over, maar ook het nieuwe model dat Ford had ontwikkeld als opvolger van de Vedette. Zo kwam het dat boven de Simca Aronde in 1955 ineens een grote, ruime sedan verscheen die werd aangedreven door een V8. Simca bracht de Trianon uit als basismodel, daarboven kwam de luxere Versailles en het duurste model was de Régence. In 1956 kwam er een goedkopere versie van de Trianon uit, voorzien van de 1.300 cc Flash-motor van de Aronde, die auto kreeg de naam Ariane. Aan de bovenkant werd het programma in 1959 afgerond met de luxueuze Chambord. Zowel de Versailles als de Chambord bevinden zich in de collectie Weber en het mooi om te zien dat ze absoluut niet misstaan tussen de Chevrolets en Cadillacs.

Buitenkansje
De collection André Weber wordt geveild op zaterdag 9 oktober, er is kijkdag op 8 oktober. De cataloguslijst vindt je op de website van veilinghuis Artcurial. In de catalogus wordt bij vrijwel alle auto’s vermeld dat ze wel in goede conditie zijn, maar ze hebben allemaal lang stil gestaan en in een aantal gevallen is er toch sprake van enige roest hier en daar. Niettemin biedt de veiling een paar bijzondere auto’s. Zonder twijfel is dit bovendien de grootste Ford Vedette-collectie die ooit in één keer onder de hamer is gegaan. Voor liefhebbers van dit model is dit dus een buitenkansje.

Een Reactie op “FOTO’S – Artcurial veilt Amerikanen en acht Ford Vedettes

Avatar image
autoverzekering goedkoop on 25/08/2016 12:19

oef, zulke mooie auto’s daar gaat mijn hart echt sneller van kloppen. Heerlijk om te zien, genot voor het oog. Helaas zijn er tegenwoordig niet meer zulke unieke auto’s bijna alle merken hebben wel eenzelfde lijn.
Mercedes met de S en Audi met de A7. Maar de oldtimers dat zijn de mooiste auto’s.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Marktoverzicht: meer dan 300 VW Spijlbussen aangeboden in Europa

De Volkswagen Spijlbus is veel gevraagd door liefhebbers. Aan de hand van zoekmachine Autobingooo hebben we het aanbod van dit moment in heel Europa in kaart gebracht. Op dit moment worden er meer dan 300 aangeboden, in verschillende uitvoeringen en uiteenlopende condities. Het zal niemand [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: