Nieuws over oude auto's

Ford Escort kopen? Hoe sneller, hoe duurder

$_20 (6)De achterwielaangedreven Escort MkI en MkII zijn niet weg te slaan van de circuits en uit de rallysport en dat heeft het imago van deze modellen flink geholpen. Gevolg is nu dat de prijzen voor deze Escorts de pan uitrijzen.

Het aanbod van Ford Escorts in Europa is niet extreem groot. Maar wie een Escort wil, kan altijd in verschillende prijsklassen shoppen. Er zijn veel restauratieprojecten die je kunt kopen, lopers en slopers, afgebeulde gezinsauto’s en mislukte opknappers. Wie de Escort ziet als een leuke familieauto van vroeger en met dat gevoel een oldtimer wil hebben, kan tot € 10.000 aan zijn trekken komen. Maar wie de Escort ziet als een alternatief voor een Porsche of een Ferrari, zal toch zijn knip moeten trekken. Want de echte snelle jongens moeten flinke bedragen opbrengen.

Cokebottle
Mexico2De Ford Escort verving in 1968 de Anglia, die in 1959 was uitgekomen. Die was dus nog maar 9 jaar oud, maar het verschil tussen beide modellen is enorm. De Anglia is met zijn schuine achterruit, zijn staartvinnen en hoog opstaande koplampen een typisch product van de jaren ’50. De Escort is een moderne, swingende jaren ’70 auto, met het cokebottle-silhouet dat we in die jaren bij zo veel auto’s zien, zoals de Opel Rekord C, de Vauxhall Victor en Chevrolet Camaro.

De Escort is ruimer dan de Anglia, het is meer auto. Aandrijving komt van een 1.100 of 1.300 cc viercilinder. Maar al gauw komen er snelle versies, de 1300 GT, Sport, Twin-cam, Mexico en uiteindelijk RS 2000.
De Escort is er als tweedeurs sedan en als driedeurs stationcar, er verschijnt in 1969 ook een vierdeurs versie. Die is in Nederland niet zo veel verkocht, omdat Hollanders nooit extra wilden betalen voor het gemak van vier portieren. De Escort is de eerste Ford die als een Europees product wordt gepresenteerd. De tijd van Duitse en Engelse Fords is voorbij, de Escort wordt zowel in Engeland als in Duitsland en België gebouwd en gaat de halve wereld over. Er is ook Escort-productie in Nieuw Zeeland en Australië en zelfs in Israël wordt een assemblage-fabriek gestart.

Ook in Groot Brittannië worden Escorts geïmporteerd en je kunt er menig linksgestuurd exemplaar vinden.

Hout en chroom
$_20 (2)De vloeiende, ronde lijnen van de eerste Escort maakten in 1975 plaats van de rechte lijnen en scherpe hoeken van de MkII. Met zijn grote zijramen is het een moderne auto, maar de techniek komt nog van zijn voorganger. Ook deze nieuwe Escort wordt veel ingezet in de autosport, met name in rallysport. Meer nog dan zijn voorganger werden er van de Escort MkII verschillende versies gebouwd. In Groot Brittannië was een Popular-versie de basis, voorzien van matzwarte bumpers en ouderwetse roestvrijstalen wieldoppen.

Aan de bovenkant van het gamma was er de luxe Ghia-versie, met veel hout en chroom in het interieur. Snelle versies waren er ook, de 1.300 Sport en 1.600 Sport en natuurlijk was er ook weer een RS 2000, voorzien van een supergestroomlijnde neus. Deze Escort werd ook gebruikt om de automatische transmissie aan een groter publiek te helpen. De Escort Bordeaux was een actiemodel met een automatische transmissie uit Fords transmissiefabriek in Bordeaux. Er zijn in ons land heel wat DAF-rijders overgestapt op dit model Escort. In 1980 brak de moderne tijd aan, de Escort MkIII had voorwielaandrijving en een hatchback.

Linksgestuurd
De Ford Escorts met achterwielaandrijving worden steeds meer gezocht door liefhebbers van sportieve klassiekers. Van de MkI zijn meer dan twee miljoen exemplaren gebouwd en de MkII heeft ook enorme aantallen gehaald. Er is dan ook veel aanbod in Europa. Het leuke is dat je met de Escort alle kanten op kunt. Er zijn zwaar getunede raceauto’s waarmee je in de hoogste regionen van de autosport kunt deelnemen, er zijn superoriginele standaard gezins-Escortjes, er zijn stationcars, bestelwagens, automaten, vier- en tweedeurs sedans en dat wordt allemaal aangeboden in uiteenlopende condities.

Op het vasteland van Europa vinden we om precies te zijn 199* aangeboden Escorts MkI en MkII. In Groot Brittannië vinden we er ook nog eens een stuk of honderd, maar het merendeel daar heeft het stuur natuurlijk rechts. Maar ook in Groot Brittannië worden Escorts geïmporteerd en je kunt er menig linksgestuurd exemplaar vinden. 003Zoals deze metallic-grijze Escort 1100 uit 1973. Hij staat nu bij een autohandel in Chester, maar is afkomstig uit Frankrijk en heeft daar slechts één eigenaar gehad. De kilometerstand is iets meer dan 10.000 en de vraagprijs is 8.995 Britse ponden, wat neerkomt op € 10.734. Het is dus niet ongebruikelijk om een linksgestuurde Escort in de UK te vinden, hier is er nog eentje.

Actiemodel
Harrier1Rechtsgestuurd is deze bijzondere uitvoering van een MkII Escort. Het is een Harrier-uitvoering, een actiemodel voor de Britse markt uit 1980. Daarvan zijn er in totaal 1.500 gemaakt, waarvan 500 in zilvergrijs. Dit exemplaar is volgens de aanbieder compleet gerestaureerd en moet dan ook 28.000 pond kosten, dus iets meer dan € 33.000. De Harrier is duidelijk een sportief model en dat past goed bij de Ford Escort van de eerste generaties. Harris engine1Veel Escorts worden ook aangeboden in pure raceversie. Deze in de UK is bijvoorbeeld voorzien van een 2,1-liter Harris motor en wordt aangeboden voor 25.000 pond. En deze Mexico uit 1973 moet zelfs 45.000 pond kosten.

Lotus - kopieVoor 29.000 pond schaf je deze replica van een Escort Twin-cam aan, met Lotus-motor. De eigenaar heeft deze auto gebouwd op basis van een carrosserie uit Zuid Afrika. Je ziet dat snelle Escorts behoorlijk duur kunnen worden. We vonden meerdere exemplaren met een vraagprijs boven € 50.000. Zoals deze RS 1600 in Groot Brittannië. Helemaal tot op het blanke staal gerestaureerd, dat wel. En voor 45.000 tot 55.000 pond koop je deze groene RS 1600.

Op dezelfde veiling wordt ook deze ‘banana-yellow’ RS 2000 uit 1974 aangeboden, richtprijs 28.000 tot 32.000 pond.

leboncoinescDe allerduurste Escorts zijn de auto’s die actief in race- of rallycompetities deelnemen. De duurste die wij kunnen vinden kost € 125.000. Het is deze Escort MkII uit 1980. Deze Group 4 rallyauto is gebouwd door het Britse Viking Motorsport. Eigenaar Bernard Philippon biedt de auto aan op Leboncoin.fr om gezondheidsredenen. Helaas levert hij er slechts twee plaatjes bij op postzegelformaat, wie meer foto’s wil zien kan met de verkoper contact opnemen.

$_20In Lissabon staat deze Escort 1600 Cosworth uit 1970, voorzien van 240 pk BDA motor en gerestaureerd met uitsluitend materialen van Ford Motorsport. De vraagprijs is € 115.000.

$_20 (4)In Italië, om precies te zijn in Dronero, bij Turijn, staat een Zakspeed Escort MkI. De auto is in 1978 op kenteken gezet en heeft ongetwijfeld zijn eerste jaren alleen op circuits gereden. Vraagprijs: € 100.000.
En in België kun je voor € 89.999 deze MkII uit 1980 op de kop tikken, die er ook helemaal rallyklaar uitziet.

Dichter bij huis, in Hoevelaken, vind je deze RS 2000 MkI die helemaal klaar is voor de racerij. De auto staat nu nog op Zweeds kenteken. Vraagprijs is € 60.000

Een snelle Escort voor de openbare weg is deze RS 2000. Hij staat in Zwitserland te koop voor 48.500 Zwitserse Franken, wat neer komt op bijna € 45.000.

Opknappertjes
015_1373430544Maar hoe is het dan aan de andere kant van het financiële spectrum? Er worden genoeg opknappers aangeboden, dat is zeker. In Oostenrijk, om precies te zijn in Friedberg, staat deze groene vierdeurs Escort 1100 uit 1973 voor € 1.000. Volgens de aanbieder is het een ‘scheunenfund’, hij vermeldt daarbij dat de K’arosserie nicht mehr die Beste’ is. Dat zou je van nog meer exemplaren kunnen zeggen, kijk maar wat er hier, hier en hier wordt aangeboden.

Een exemplaar dat bijzondere zorg vereist is deze rode vierdeurs MkI. Ondanks de vraagprijs van € 2.200 moet er aan dit exemplaar veel worden gedaan. Alles, eigenlijk.
505_1257248528Een leuke variant is deze Escort MkII Estate. Hij wordt in Oostenrijk aangeboden en wordt dus naar goed Duitstalig gebruik Turnier genoemd. Niettemin is het een aardige auto waar voor de vraagprijs van € 1.800 best potentieel in zit.

$_20 (8)De Ford Escort is in alle hoeken van Europa doorgedrongen. Daardoor worden ze ook op allerlei plaatsen aangeboden. Deze twee Escortjes vonden we in Banja Luka in Bosnië en Herzegovina.

In Maribor, Slovenië, staat een vierdeurs Escort MkI 1.300 XL. De vraagprijs van € 3.000 is stevig, maar de auto is volgens de aanbieder een goede basis voor restauratie en hij levert er ook nog diverse onderdelen bij.

En in het Kroatische Split koop je voor € 3.500 een gerenoveerde vierdeurs MkII die is voorzien van een tweeliter Pinto-motor. Dichter bij huis,in het Duitse Bützow wordt een groene MkII aangeboden die als schuurvondst op Ebay wordt aangeprezen. Een serieuze prijs staat er niet bij, je mag bellen en een bod doen. De goedkoopste rijdbare Escort vinden we in het Duitse Ditzingen, ten westen van Stuttgart. De witte vierdeurs MkI 1300 ziet er niet echt lekker uit, maar hij is compleet en volgens de aanbieder rijdt hij ook. Dat kost dan € 3.250. Voor een paar tientjes meer koop je in Straatsburg deze zilvergrijze vierdeurs Escort 1.100 MkII.

Estates in Nederland
photo_114066 - kopieVan het totale aanbod op het vasteland van Europa is meer dan de helft goedkoper dan € 10.000. Daarbij zitten 31 wrakken/restauratieprojecten die minder dan € 3.250. Voor 51 stuks wordt een prijs tussen € 5.000 en € 10.000 gevraagd, er worden er 48 aangeboden in het gebied tussen € 10.000 en € 30.000.
Het aanbod in Nederland valt niet eens tegen, op dit moment worden een kleine 25 Escorts aangeboden. Een prachtige Escort Estate MkI staat bij ER Classics in Waalwijk te glimmen, en dat mag ook wel voor een prijs van € 18.950.

$_20 (7)Daar blijft het niet bij, want er wordt in Nederland nog een Estate aangeboden. Daarnaast natuurlijk een aantal normale Escorts, zoals een blauwe MkII, een vierdeurs uit Italië met de kleine 940 cc motor en een kneiterrode Mexico Rally.

Het aanbod aan Escorts is dus gevarieerd. Voor een mooi exemplaar hoef je nog niet eens zo extreem veel geld uit te geven. Maar er is een duidelijke scheiding tussen de brave burgermans-Escort en de snelle jongens. Brave Escortjes hoeven niet veel geld te kosten, maar een sportief exemplaar loopt flink in de papieren. Het is dan ook te verwachten dat steeds meer Escorts zullen worden omgebouwd naar snelle en zelfs competitie-versies. Wil je zelf een Escort aanschaffen, kijk dan op onze pagina Te Koop in Europa. Daar vind je een uitgebreide lijst met autoportals in Europa waar je kunt grasduinen. Veel zoekplezier!

* Dit artikel is geschreven op zondag 23 juli 2016. Het is mogelijk dat de gegevens en links in het artikel intussen zijn gewijzigd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Da’s ook toevallig…

Je komt ze bijna nooit tegen, maar nu vonden we ineens twee exemplaren van de kleinste modellen uit de Vanden Plas familie. Bij het Britse veilinghuis Mathewsons komt op 25 oktober deze Vanden Plas 1500 onder de hamer. En hetzelfde gebeurt in Frankrijk eerdaags bij [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: