Nieuws over oude auto's

Fiat 600 Multipla: beperkt aanbod, hoge prijzen

Fiat 600 Multipla 1 - Foto Coys of KensingtonLiefhebbers die hun zinnen hebben gezet op een Fiat 600 Multipla zullen goed moeten zoeken, want er worden in heel Europa maar enkele tientallen exemplaren aangeboden. Opvallend is wel dat er weinig echte restauratieprojecten tussen zitten, de meeste Multipla’s zijn in goede toestand.

Toen in 1955 de Fiat 600 uitkwam, was dat de eerste Fiat met de motor achterin. Het concept beviel zo dat een jaar later de kleinere 500 verscheen. In 1956 presenteerde Fiat de merkwaardige 600 Multipla. Achteraf wordt die auto de allereerste MPV ter wereld genoemd, maar in de jaren ’50 werden zulke modieuze termen niet gebruikt. De Multipla is een goede 30 centimeter langer dan de gewone 600. De bestuurder zit op de vooras, de neus met kofferruimte is verdwenen, maar daar staat tegenover dat er achter de voorstoelen een flinke ruimte is gecreëerd waar twee rijen bankjes kunnen staan. Die kun je inklappen en dan is het een prima bestelwagen. De Multipla is in de jaren ’50 en ’60 dan ook populair bij grote gezinnen, middenstanders en middenstanders met grote gezinnen. In Italië heeft de Multipla het bovendien tot in de jaren ’70 volgehouden als taxi in diverse steden.

Fiat 600 Multipla 08- Foto Monaco Legend MotorsIn totaal zijn er van 1956 tot 1965 243.000 exemplaren van de Multipla gebouwd, dat is zo’n 10 procent van de totale productie van de Fiat 600 in Fiat’s Mirafiori-fabriek in Milaan. Met zulke aantallen is het niet gek dat een aantal Multipla’s het tot de status van oldtimer hebben geschopt. Maar dat komt ook doordat de gekke Multipla met zijn frontstuur en zijn aaibare vorm al heel vroeg als interessante klassieker werd herkend. Ze zijn in de jaren ’70 een ’80 al door liefhebbers gekoesterd en het is mede daaraan te danken dat er zoveel behouden zijn.

Veilingen
Dat er nog heel wat Multipla’s bestaan, wil echter niet zeggen dat het makkelijk is om er een te kopen. Een zoektocht op Europese autoportals leert ons dat er in heel Europa op dit moment een goede twintig exemplaren te koop worden aangeboden. De prijzen lopen daarbij uiteen van iets minder dan € 10.000 euro voor een restauratieproject, tot wel € 40.000 en zelfs € 50.000 voor een onberispelijke gerestaureerd exemplaar.

Nou ja, dit zijn natuurlijk vraagprijzen. Laten we eens kijken wat er bij de grote veilinghuizen voor de Fiat 600 Multipla wordt betaald. In januari 2015 had Gooding & Company een Multipla in zijn veiling in Scottsdale, Arizona. Het was een ongerestaureerd exemplaar uit 1956, uitgevoerd met imperial. De auto bracht niet meer dan € 34.000 op, de helft van de geschatte opbrengst. Beter ging het bij Bonhams, dat heeft vorig jaar augustus een prachtige Multipla uit 1958 verkocht voor € 55.000, maar in september een gerestaureerde Multipla uit 1966 voor € 32.000. Op 5 juni van dit jaar kwam er bij hetzelfde veilinghuis in Greenwich, USA, een Multipla uit 1959 onder de hamer, die ging uiteindelijk weg voor ruim € 27.000 euro inclusief veilingkosten. Dit weekend, zaterdag 2 juli, gaat er bij veilinghuis Coys of Kensington ook een Multipla uit 1959 onder de hamer. Het veilinghuis schat deze auto in op € 25.000 tot € 30.000.

Monte Carlo
Fiat 600 Multipla 09- Foto Monaco Legend MotorsHet is opmerkelijk dat de kleine Fiat 600 Multipla zo vaak verschijnt in de grote, prestigieuze klassiekerveilingen. Door zijn koddige uiterlijk en aansprekende kleurcombinaties is het dan ook de lieveling geworden van oldtimerliefhebbers met een dure smaak. Daarom duiken Multipla’s ook op in showrooms tussen Ferrari’s, Jaguars en Mercedessen. Kijk bijvoorbeeld eens bij Monaco Legend Motors, een sjieke oldtimerspecialist die is gevestigd in Monte Carlo aan de Boulevard Princesse Charlotte. Fiat 600 Multipla 07- Foto Monaco Legend MotorsHier staat niet één Multipla, er staan er maar liefst vijf. Er is zelfs een originele Romeinse taxi, compleet met taximeter, koffers en een bagagerek naast de bestuurder. Deze auto is pas verkocht en we komen er helaas niet achter wat de vraagprijs was.
Er staan nog drie Multipla’s bij het bedrijf. Ze zien er prachtig gerestaureerd uit en de prijskaartjes vermelden bedragen van € 40.000, € 45.000 en € 50.000 euro.

Multipla’s duiken op in showrooms tussen Ferrari’s, Jaguars en Mercedessen

Ghia en Vignale
Fiat 600 Multipla 14 - Foto Monaco Legend MotorsMaar behalve deze drie gewone Multipla’s staan er ook twee uitzonderlijke exemplaren. Eén is een Fiat 600 Multipla Jolly van carrosseriebouwer Ghia, een strandautootje zoals we dat in de jaren ’60 veel hebben gezien: afgezaagde carrosserie, baldakijntje erop en gevlochten rieten bankjes er in. Het andere opmerkelijke exemplaar in deze showroom is de Multipla Vignale Spiaggia uit 1956. Fiat 600 Multipla 20 - Foto Monaco Legend MotorsOok dit is een open strandautootje waarmee je comfortabel van je villa naar je jacht kunt rijden, maar Vignale heeft er een bijna futuristisch karretje van gemaakt. De twee strandauto’s zien er allebei prachtig uit, maar dat mag ook wel voor die prijzen. De Ghia en de Vignale moeten ieder € 200.000 kosten.

Toch maar een gewone Multipla aanschaffen? Behalve dit vijftal in Monaco worden er nog zo’n twintig stuks in Europa aangeboden. In Nederland konden we geen aanbod vinden, maar in het Duitse Moers wordt een grasgroen-met-wit exemplaar uit 1960 aangeboden. Deze Multipla is volgens de privé-verkoper in Italië gerestaureerd, de vraagprijs is € 30.900.
Fiat 600 Multipla 4 - Foto AC Auto AGUit 1962 wordt een lichtblauwe Multipla aangeboden in het Zwitserse Aesch, voor omgerekend € 44.130. Dit exemplaar heeft achterin geen twee rijen stoeltjes, maar een forse, doorlopende bank.

Roestbak
Natuurlijk vinden we het meeste aanbod van deze bijzondere Fiat in Italië zelf. Ze worden aangeboden in Napels, in Turijn, in Atessa en in Accettura. De goedkoopste Multipla in Italië staat in Catania, die is uit 1962. Er wordt slechts € 12.500 voor gevraagd, maar hij loopt dan ook niet. Aanhanger meenemen dus. Dat geldt ook voor de goedkoopste Multipla die we in heel Europa konden vinden. Die staat niet in Italië, niet in Warschau en niet in Wenen maar in Duitsland. Fiat 600 Multipla 1 - Foto Autohaus WellisowHet is dit lichtblauwe exemplaar, hij staat om precies te zijn in Porz bij Keulen, niet zo ver van Nederland dus. En het mooie is dat de aanbieder, Autohaus Wellssow, niet één maar twee Multipla’s in de aanbieding heeft, de een nog roestiger dan de ander.

Fiat 600 Multipla - Foto Autoscout 24Een ander restauratieproject vind je in Spanje, in de buurt van Gijon. In de plaats Grado staat deze roestbak uit 1959, de optimistische eigenaar vraagt er € 11.900 voor. Dat is flink aan de prijs als je bedenkt dat je voor het dubbele van dat bedrag in het Italiaanse Monza dit knappe exemplaar kunt aanschaffen. Fiat 600 Multipla Monza 1 - Foto Autoscout24

Voor wie een Multipla wil kopen en niet bang is om er wat kilometers voor te maken, loont het dus de moeite om het aanbod in Europa in de gaten te houden. Op de pagina Te Koop in Europa vind je een uitgebreide lijst met autoportals in Europa waar je kunt grasduinen. Veel zoekplezier!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Collectie Amerikanen uit de fifties onder de hamer

Via een online veiling brengt veilinghuis Troostwijk een bijzondere collectie van 25 Amerikanen uit de jaren ’50 en ’60 in de verkoop. Het gaat om een verzameling in Culemmborg. “De eigenaar wil af van zijn uit de hand gelopen hobby”, zegt directeur Frank Adam van [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: