Nieuws over oude auto's

De dertien Rolls-Royces van meneer Frederiksen

Rolls-Royce Silver Ghost Skiff 03 - Foto Bonhams - kopieOp 26 september gaat in Denemarken de Frederiksen-collecctie onder de hamer. In de collectie van 49 auto’s bevinden zich 13 bijzondere Rolls-Royces.

Verzamelaar Henrik Frederiksen heeft in zijn leven een mooie collectie klassiekers opgebouwd. Van een Woods Electric van 1905 tot aan een Citroën DS 23 Pallas van 1974. Onderdeel van die collectie is een duizelingwekkende collectie Rolls-Royces. Ook bij dit merk heb je verschil tussen bijzondere exemplaren en auto’s die nogal gewoontjes zijn. De Rolls-Royces van Frederiksen zijn niet zomaar bijzonder, maar zijn stuk voor stuk uniek.

Pietro Frua
We gaan ze hier niet allemaal beschrijven, je vindt de catalogus van de veiling op de website van Bonhams. Maar we lichten er een paar bijzondere auto’s uit. Zoals de Phantom VI Frua convertible. Dit slagschip is zonder twijfel de grootste tweedeurs convertible ter wereld.

Hij is gebouwd op het chassis van de Phantom VI. Ja, een lange limo dus. In 1971 werd deze auto besteld door een zekere Simon van Kempen die consul was van Zwitserland en Monaco. Hij bestelde deze auto bij carrosseriebouwer Pietro Frua. De bouw van het massale ding kostte twee jaar, maar de klant was er zo blij mee dat hij de auto tot 1997 heeft gebruikt.

Crisis
Ook de Rolls-Royce Phantom II Open Tourer heeft een bijzondere start in het leven gehad. Hij werd nieuw besteld door een zekere meneer Holm, een zakenman die meteen het chassis betaalde. Dat werd vervolgens naar coachbuilder Barker & Co. gebracht, die er een Sedancalette carrosserie op zette, waarschijnlijk een soort Sedanca de Ville. Helaas sloeg de crisis toe en meneer Holm moest de auto afbestellen.

Vrouwenrechten
Barker zette de auto in een hoekje van de showroom in afwachting van betere tijden. Die braken aan toen mevrouw Kathleen Dexter McCormick binnen wandelde. Deze gefortuneerde Amerikaanse was bekend als voorvechtster van vrouwenrechten en geboortebeperking. Ze was korte tijd in Engeland en een auto kopen om mee naar huis te nemen. Maar ze had geen tijd om lang te wachten. Het kwam dus goed uit dat er een kant en klare Rolls-Royce in de showroom van Barker stond. Weliswaar vond mevrouw de carrosserie niet geschikt, maar gelukkig was er bij Barker ook nog een Open Tourer carrosserie geannuleerd. In tijd van enkele weken werd de Rolls voorzien van deze carrosserie en de nieuwe eigenaresse nam hem mee naar de USA.

[su_carousel source=”media: 4507,4506,4505,4504,4503,4502,4501,4500,4499,4498,4497,4496,4495,4494,4493,4492,4491,4490,4489,4488,4487,4486,4485,4484,4483,4482,4481,4480,4479,4478,4477,4476,4475,4474″ limit=”36″ link=”lightbox” width=”540″ height=”680″ title=”no” autoplay=”0″ speed=”1200″]

Dit zijn ze dan:
Dit is de lijst met Rolls-Royces van veilinghuis Bonhams. De geschatte opbrengst staat er achter in Deense Kronen en Britse ponden:

– The ex-Robert Barrymore, 1914 Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost Skiff – estimate 7,200,000-9,200,000 DKK (£675,000-875,000)

– The ex-Richard Solove, 1910 Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost ‘Balloon Car’ – estimate 4,600,000-6,200,000 DKK (£425,000-575,000)

– The ex-Peta Fisher – Blue Train challenging, 1933 Rolls-Royce Phantom II Continental Owen Sedanca Coupe – estimate 5,600,000-7,200,000 DKK (£510,000-660,000)

– 1912 Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost Cabriolet – estimate 4,200,000-5,600,000 DKK (£390,000-520,000)

– The ex-Maharaja of Patiala and Richard J. Solove 1913 Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost Tourer – estimate 4,200,000-5,600,000 DKK (£390,000-500,000)

– The ex-Hedy Lamarr and Fritz Mandl, 1937 Rolls-Royce Phantom III Drophead Coupe – Estimate 4,000,000-5,200,000 DKK (£370,000-490,000)

– Ex-John Fasal,1911 Rolls-Royce 40/50 ‘Roi-Des-Belges’ – estimate 3,500,000-5,000,000 DKK (£320,000-470,000)

– The unique Pietro Frua,1973 Rolls-Royce Phantom VI Cabriolet – estimate 2,000,000-2,600,000 DKK (£180,000-240,000)

– 1931 Rolls-Royce Phantom I Playboy Roadster – estimate 2,000,000-2,600,000 DKK (£185,000-235,000)

– The ex-Katharine Dexter McCormick, 1931 Rolls-Royce Phantom II Open Tourer – estimate 2,000,000-2,600,000 DKK (£175,000-250,000)

– 1934 Rolls-Royce 20/25 Owen Sedanca Coupe – estimate 1,000,000-1,300,000 DKK (£90,000-125,000)

– 1927 Rolls-Royce Phantom I Town Car – estimate 950,000-1,250,000 DKK (£85,000-115,000)

– The ex-McElroy, 1927 Rolls-Royce Phantom I Tourer – estimate 700,000- 900,000 DKK (£60,000-85,000)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *