Nieuws over oude auto's

Canadese custom car gered voor het nageslacht

Esso 67-X 01In Canada hebben ze ook autohistorie. Echt waar. Dit exemplaar is er een voorbeeld van.

Hier in Nederland beschouwen we Canada als een soort light-versie van de USA: de mensen zijn er wat aardiger, meer ontwikkeld dan de Amerikanen. Canadezen staan dichter bij ons want per slot van rekening is de Britse Koningin officieel ook de monarch van dat malle land daar bovenin Noord Amerika. Bovendien is bij de Canadezen wapenbezit gewoon verboden, net als in elk ander beschaafd land, maar niettemin hebben ze ons in mei 1945 toch bevrijd.

Geen autoindustrie
Alleen op het gebied van auto’s hebben de Canadezen niet zo veel in huis. Er is wel een auto-industrie, maar dat zijn allemaal fabrieken van de Amerikaanse merken. Zelfstandig presteren de Canadezen op autogebied niet veel.

Of toch wel?

Imperial Oil
Kijk maar eens goed naar deze auto. Het is de Expo 67X. In 1967, toen de staat Canada een eeuw onafhankelijkheid vierde, schreef oliemaatschappij Imperial Oil een prijsvraag uit. Wat de deelnemers moesten doen, is in de nevelen van de tijd verdwenen, maar deze auto was de hoofdprijs. Sterker nog, er waren vier identieke exemplaren gemaakt.

Klaptafeltjes
De basis is de Oldsmobile Toronado van 1967, die van zichzelf al een spectaculaire sloep was. George Barris, de meester van alle customisers, maakte er vervolgens dit ontwerp van. Het thema ging over familie en veiligheid. De wielbasis werd daarom verlengd van 119 tot 134 inch zodat er een heel gezin in de auto paste. Achterin was een luxe, rondlopende bank en de voorstoelen konden worden omgedraaid, zodat de familie gezellig een spelletje kon doen onderweg. Voorts was het interieur voorzien van klaptafeltjes, eighttrack en televisie. En de buitenkant… kijk zelf maar.
Goed, toegegeven, het is een Amerikaanse Oldsombile omgebouwd door de Amerikaan George Barris, maar in Canada vinden ze dit toch een hoogtepunt van Canadese autogeschiedenis.

[su_carousel source=”media: 3619,3618,3617,3616″ limit=”9″ link=”lightbox” width=”540″ height=”680″ title=”no” autoplay=”0″ speed=”1200″]

Wereld Tentoonstelling
De winnaars van de prijsvraag kregen de auto’s uitgereikt op de Wereld Tentoonstelling die dat jaar in Montreal werd gehouden, de Expo ’67.
Hoe het die vier exemplaren van de 67X vervolgens is vergaan, is niet duidelijk. Maar in elk geval is dit exemplaar er nog. Eigenaar is Trevor Welfen uit British Columbia. Hij zag de auto bij toeval op de achtergrond van een foto op de website van een Amerikaanse handelaar in klassieke auto’s. Die handelaar wist te vertellen dat de auto recent helemaal was gerestaureerd.

Filmpjes
Deze 67-X is nu weer in Canada. We vonden er ook nog een filmpje van. Vervolgens vonden we nog een ander filmpje van een soortgelijke auto in deplorabele staat. Het is niet helemaal duidelijk of het hier om twee verschillende auto’s gaat of dat we op beide filmpjes en de foto’s steeds dezelfde auto zien.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *