Nieuws over oude auto's

Een bijzondere auto met een bijzondere transmissie

Ford Comete 04 - Foto Movie CarsOok in Nederland worden regelmatig bijzondere klassieke auto’s aangeboden. Zo vonden we deze Ford Comete uit 1954 in Goirle. Op zich is het al een aparte auto, maar hij heeft bovendien ook een bijzondere transmissie.

De Ford Comete was een product van de Franse Ford-fabrieken. Daar werden begin jaren ’50 tamelijk grote auto’s gebouwd onder de naam Vedette. Het waren riante vierdeurs limousines die werden aangedreven door een kleine, 2.2 liter V8-motor. Hier in Nederland werden ze veel als taxi ingezet. Toen in 1954 Ford zijn hele boeltje in Frankrijk aan Simca verkocht, ging de Ford Vedette een tweede leven in als Simca Vedette, met later weer varianten daarvan als de Ariane, Marly en Versailles.

Facel
In 1951 verscheen een exclusieve coupé-versie van de Vedette: de Ford Comete. Deze auto werd gebouwd door Facel, dat begin jaren ’50 carrosserieën produceerde voor diverse autofabrikanten. Pas in 1954 kwam Facel met zijn eerste eigen auto, de Vega.

Van de Ford Comete zijn in totaal zo’n 45.000 exemplaren gebouwd. Net als de Vedette was deze coupé voorzien van de flathead 2.2 V8-motor, in 1953 werd die vergroot tot 2.4 liter. In 1954 werd de Comete uitgerust met de 3.9 liter V8 die destijds in Ford vrachtwagens werd gebruikt. Naar het schijnt waren autokopers in deze categorie niet zo gecharmeerd van een coupé met vrachtwagenmotor. Toen Simca de heleboel bij Ford overnam, werden de laatste Cometes tot de zomer van 1955 verkocht onder de merknaam Simca.

Klein pookje
De Ford Comete was een luxe automobiel en was daarom leverbaar met de elektromagnetische Cotal-versnellingsbak. Dit is een variant op de preselector transmissie waarmee al in de jaren ’20 door diverse autofabrikanten werd geëxperimenteerd.
Het principe van deze preselector komt er op neer dat de versnellingspook – meestal maar een klein pookje of zelfs een schuifje op het stuur – tijdens het rijden in de volgende versnelling wordt gezet. Pas als de bestuurder de koppeling intrapt, schakelt de bak daadwerkelijk naar die hogere of lagere versnelling toe.

deNormanville
De Cotal-versnellingsbak wordt elektrisch bediend, vandaar dat het pookje zo miniem is. Het was een Frans product en werd dus met name in Franse auto’s toegepast, met name de duurdere modellen. In Groot Brittannië werden vooral de preselectorbakken van Wilson gebruikt, en ook van Laycock deNormanville. Die laatste naam kennen we vooral als producent van overdrives voor typisch Engelse auto’s uit de jaren ’60 en ’70.

Stalingrad
De geschiedenis van de preselector versnellingsbak gaat terug naar de jaren ’30, in die tijd was Cotal al actief. In de oorlogsjaren hadden de Duitsers in de Tiger tank ook een vorm van voorkeuze versnellingsbak, die bediend werd met een aantal hydraulische pompen.

Na de oorlog werden voor gewone auto’s versnellingsbakken ontwikkeld met elektromagnetische koppeling, die ontkoppelden zodra je de pook aanraakte. Omdat veel Duitsers indertijd hun been bij Stalingrad vergeten waren, was het vooral Duitsland dat met deze transmissie aan de gang ging, zoals de Olymat van Opel. Maar ook de Renault 4CV en de Dauphine, en in de jaren ’70 zelfs de Simca 1000, waren met een dergelijke constructie uitgerust, van producent Ferlec.

Delahaye, Delage
In de jaren vijftig in Frankrijk was de Cotal-transmissie een duur product dat vooral werd toegepast op de duurdere merken, Delage, Delahaye, Salmson etc. Toch zijn Cotal-bakken in later jaren ook wel ingebouwd in bijvoorbeeld de Citroën Tranction.

Een Ford Comete kom je dus al niet dagelijks tegen. En al helemaal niet een met die bijzondere Cotal-transmissie. Wie ‘m in levenden lijve wil zien, kan terecht bij Movie Cars in Goirle.

Een Reactie op “Een bijzondere auto met een bijzondere transmissie

Avatar image
Maurice on 29/09/2016 07:42

De Wilson Preselectorbakken kennen de 30ers en 40ers vast nog wel van de DAF bussen, daar stond een piepklein pookje op een grote metalen paal vlak achter het betaaltafeltje van de chauffeur.
Je moest heel rustig schakelen met zo’n bak en écht “de tijd afwachten” in de neutraalstand anders liep de zaak in de soep…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Classicbid.de: nieuw veilinghuis in Duitsland

Onder de naam Classicbid is het Duitse veilinghuis Auktion & Markt AG een nieuwe veiling van youngtimers, oldtimers en bijzondere voertuigen begonnen. De veiling is open voor handelaren, verzamelaars en liefhebbers. De veiling is toegankelijk via de website www.classicbid.de. De auto’s worden daar uitvoerig in [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: