Nieuws over oude auto's

Audi 80 B3, de nieuwe klassieker?

Ze zijn nu nog in goede staat te vinden voor niet te veel geld. Maar de Audi 80 B3 van 1987 tot 1991 heeft het in zich om een populaire klassieker te worden.

Vraag een handvol mensen om uit hun hoofd een klassieke auto te noemen, en ze noemen allerlei Duitse merken. Behalve Audi. Op een of andere manier is het merk met de vier ringen niet doorgebroken tot de categorie spreekwoordelijke oldtimers. Misschien dat de Audi 80 B3 daar verandering in gaat brengen.
Toen in 1987 deze nieuwe Audi uitkwam, stonden veel mensen met open mond te kijken. Dit was wel even iets anders dan zijn hoekige voorganger. Met zijn ronde vormen en gladde oppervlakken had de Audi 80 B3, zoals ie officieel heet, een spectaculair lage luchtweerstand, de cW-waarde was slechts
0,29.

Leasebak
De middenklasser van Audi maakte in 1987 in één klap de sprong van een bedaagde, degelijk en klassiek ogende automobiel naar een trendy leasebak. Juist door zijn ronde vormen doet deze Audi 80 sterk denken aan de NSU Ro80, de stamvader van een hele generatie Audi’s. De 80 viel bovendien op omdat hij zo glad was. Geen overbodige franjes, alleen maar een pure vorm. En bovendien een enorm glasoppervlak, dat ook weer heel erg aan die oude grote NSU doet denken. De carrosserie vann deze 80 was net als die van de 100, helemaal verzinkt. Er was dan ook een garantie van 10 jaar, later zelfs 12 jaar, tegen doorroesten.

Kleine kofferbak
Audi 80 bordeaux linksachterDe Audi 80 moest het hebben van de zakelijke markt. Daar concurreerde hij vooral met de BMW 3-serie, maar ook met Alfa Romeo 75 en de duurdere modellen van de Ford Sierra en de Opel Vectra. In het eerste jaar dat de Audi 80 B3 op de markt was, waren de wachtlijsten lang.
Het nadeel van de 80 was dat zijn kofferruimte ongekend klein was. Dat nadeel werd opgelost toen in 1991 de 80 B4 uitkwam, een model dat aan alle kanten groter en robuuster toonde. Die had een grotere kofferbak en kende bovendien een Avant uitvoering.

Vijfcilinder
Technisch verschilde de B3 niet zo veel van zijn hoekig gelijnde voorganger. De 80 had natuurlijk voorwielaandrijving, de motor lag in lengterichting voorin. De 80 was leverbaar met benzinemotoren van 1.6, 1.8 en 2.0 liter, de kleinste motoren werden nog met carburateur geleverd. De dieselversies hadden 1.6 of 1.9 liter cilinderinhoud. Naast de 80 was er ook een Audi 90, die was voorzien van een 2.2 liter vijfcilinder. De chroomstripjes op deze vijfcilinder doorbraken eigenlijk die mooie strakke vormgeving.

Procon Ten
Audi 80 champagne rechts - Foto Auto SnippeHoewel eind jaren ’80 de eerste auto’s met airbags verschenen, had de nieuwe Audi 80 die nog niet. Audi had namelijk een alternatief: het Procon Ten systeem. Het Programmed Contraction-Tension systeem bestond uit een staalkabel die was bevestigd aan de motor en vandaar naar de stuurkolom en de veiligheidsgordels van de voorstoelen liep. Als bij een aanrijding het motorblok naar achteren werd gedrukt, trokken de gordels samen en werd het stuur weggetrokken van de bestuurder. Audi maakte veel reclame met dit veiligheidssysteem en het was leverbaar in alle modellen van het merk. Maar met de komst van de nieuwe A4 en A6, midden jaren ’90, maakte Procon Ten toch plaats voor gewone airbags.

Klassiek of niet?
Is de Audi 80 B3 nu een klassieker? Auto’s uit dezelfde klasse en dezelfde periode zijn al op zijn minst youngtimers: De Mercedes 190, BMW 3-serie E30, Alfa Romeo 75. De Audi 80 lijkt wat onder de radar te blijven. Aan de beschikbaarheid kan het niet liggen, dankzij de verzinkte carrosserie zijn er nog heel wat nette Audi 80’s te vinden. En omdat ze niet zo bekend zijn, worden ze ook aangeboden voor erg vriendelijke prijzen, variërend van minder dan duizend euro tot zo’n vijfduizend euro. Voor weinig geld heb je dan een stijlvolle en niet alledaagse youngtimer. En als je een paar jaar wacht, wordt-ie vanzelf een oldtimer.

4 reacties op “Audi 80 B3, de nieuwe klassieker?

Avatar image
J.Geertsema on 12/11/2014 11:03

Alleen omdat auto’s oud worden, maakt ze nog geen klassieker !
Deze Audi heeft de charme van een aardappel zonder jus

Avatar image
PeterU on 02/05/2015 08:35

Dat is uw mening. Ik heb al jaren zo’n Audi 80 B4 en het zijn fijne, degelijke maar ook sobere wagens, waar na ruim 20 jaar nog opmerkelijk veel aan functioneert. Of moderne auto’s dat gaan evenaren is zeer de vraag. Ze kunnen, net als de A4 de drie ton gemakkelijk halen, en waarschijnlijk meer, met goed onderhoud. En ik vind ze nog erg mooi ook.

Avatar image
Hans on 17/06/2015 16:04

De Audi 80 heeft het zeker in zich om een klassieker te worden. Samen met de Audi 100 die enkele jaren eerder was uitgebracht, vormt de Audi 80 de basis van de latere Audi’s met A-aanduiding (A4 etc). De Audi 80 komt ten opzichte van de Audi 100 beter uit de verf: evenwichtiger vorm. Gekoppeld aan een laag gewicht, degelijke bouw en betrouwbare techniek, maakt dat de Audi 80 tot een voorbeeld van hoe Duitse techniek mid jaren 80 was. Roestvrijer dan een E30, of zelfs E36 en W201 (MB 190).
De latere A4 (1995-2001) vind ik persoonlijk helemaal niks, ik zie niet welke vooruitgang hier is geboekt.

Zelf rijd ik sinds enkele maanden een Audi 80 2.3E van 1992: gekocht voor een prikkie, maar wat een value for money krijg je ervoor terug. De combinatie met de vijfcilinder is fantastisch (sound, maar ook koppel onderin), beter dan in de Audi 100 (die ik ook heb gehad).

Ik voorzie dat de meer zeldzame modellen (Audi 80 1.9E (B3), de Quattro uitvoeringen, de vijf en zes cilinders (90/B3 en 80/B4) klassiekers gaan worden. In Duitsland zijn exemplaren met weinig kms al weinig te vinden en duur.

Avatar image
PeterU on 05/08/2015 18:56

Ik denk ook dat de bijzondere types qua motorisering klassiekers worden. Mijn doorsnee B4 met 2.0-motor zie ik die status niet zo gauw bereiken.

De Audi 90 B3 is al zover; die vind je niet meer in goede staat en voor weinig geld. Zelfs een mooi en goed exemplaar met bijna drie ton op de teller kost nog een paar duizend euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Nieuws uit de Modelauto Krant:

  • De Modelauto Krant stopt ermee

    Het is afgelopen. Vandaag stopt de Modelauto Krant ermee, dit is het laatste bericht. Maar je bent nog niet van ons af, want […]

  • Gewoon blijven Opelen

    Ik ben dan wel niet zo irenisch (vredestichtend/bemiddelend) als Angela, maar ik rij wel Duits. Het respect kan dan wel bij […]

  • Neurenbergs nieuws van Siku

    Het Neurenbergse nieuws barst nu goed los, ook bij Siku is  een hoop nieuwe modellen dat in het vooruitzicht wordt […]

Abonneer nu gratis

op onze wekelijkse e-mail nieuwsbrief.

Rubrieken

Oude berichten:

Unieker dan een GTO [update]

Deze 1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale Scaglietti is op 15 en 16 augustus de ster van de show tijdens de veiling van RM Auctions in Monterey, California. De auto is één van drie competizione-versies die Ferrari destijds heeft gebouwd en hij is daarmee zeldzamer dan [Lees verder…]

0 commentaren

Schuurvondsten: